اگر به دنبال بهترین نکات سئوی کسب و کار الکترونیک هستید، رقابت زیادی دارید. در واقع، اگر در حال حاضر «سئوی کسب و کار الکترونیک» را در گوگل جستجو کنید، بیش از سه میلیون نتیجه به دست می آید. بنابراین چگونه می توانید از میان بهم ریختگی ها خلاص شوید؟ و چرا باید اهمیت بدی؟ پس از همه، آیا کسب و کار الکترونیک همه چیز در مورد بازاریابی نیست؟ اگر سایت شما بزرگترین و محبوبترین سایت در اینترنت است، آیا این بدان معنا نیست که افراد بیشتری آنچه را که من ارائه میدهم میبینند و محصولات من را میخرند؟
متاسفانه خیر. اکثر مصرفکنندگان بیش از حد غرق در انتخابها هستند که نمیتوانند زمان خود را صرف گشتن در وبسایت شما کنند، فقط به این دلیل که بزرگ است. شما باید مطمئن شوید که مشتریان شما می توانند محصولات شما را در میان میلیون ها چیز دیگر در اینترنت پیدا کنند. این نیاز به نوع متفاوتی از بازاریابی دارد: بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO).
سئو چیست؟
بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیندی است برای بهبود وب سایت شما به طوری که در نتایج جستجو بالاتر ظاهر شود. هدف نهایی شاخص های کلیدی سئو این است که سایت شما را در رتبه اول برای کلمات کلیدی اصلی قرار دهد. به عنوان مثال، اگر شما به صورت آنلاین کفش های کتانی می فروشید، هدف شما این است که سایت شما در بالای جستجوی ارگانیک گوگل برای «خرید کفش ورزشی» یا «از کجا می توانم کفش کتانی بخرم؟» نشان داده شود.
سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟
SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است . این راهی است که میتوانید وب سایت خود را در نتایج جستجو بیشتر نمایان کنید و بازدیدکنندگان بیشتری را از طریق بخش ارگانیک جذب کنید.
ترافیک ارگانیک نوع ترافیکی است که وقتی کسی کلمه یا عبارتی کلیدی را تایپ می کند، از موتورهای جستجو به دست می آید. این مهم است زیرا مردم به همان اندازه که نتایج ارگانیک انجام می دهند روی تبلیغات کلیک نمی کنند، بنابراین اگر می خواهید فروش را از سایت خود مشاهده کنید، ابتدا باید روی بهینه سازی محتوای خود برای جستجوهای ارگانیک تمرکز کنید.
در هسته خود، سئو در مورد ایجاد محتوای مفید است که مشکلات را برای خوانندگان حل می کند، با توجه به اینکه آنها چه کسانی هستند، چرا آنها در حال حاضر به دنبال اطلاعاتی در مورد این موضوع هستند، چگونه می توانیم به آنها کمک کنیم تا آنچه را که دارند به دست آورند. سریعتر از هر کس دیگری امروز این کار را انجام می دهد.
نکات مهمی که باید بدانید
احتمالاً از خود می پرسید که چگونه می توان از شما انتظار داشت که با ماهیت همیشه در حال تغییر الگوریتم گوگل همگام باشید. حقیقت این است که شما نمی توانید، حداقل بدون کمک. اولین چیزی که باید در مورد الگوریتم گوگل درک کرد این است که این یک جعبه سیاه است، در واقع چیزی شبیه به یک هدف متحرک است: دائما در حال تغییر است و درک یا توضیح کامل آن برای هرکسی خارج از خود گوگل غیرممکن است. گوگل همچنین از الگوریتم خود به عنوان “سیستم پیچیده ای که هیچ کس واقعاً نمی فهمد” یاد می کند.
نکته مهم بعدی؟ در حالی که مطمئناً جنبههایی از نحوه رتبهبندی وبسایت یا صفحه محصول شما وجود دارد که توسط قوانین ثابت میشوند، بسیاری از عوامل دیگر بهشدت تحتتاثیر افکار انسانها در مورد سایتها یا صفحات خاص هستند.
تفاوت بین جستجوی ارگانیک و پولی چیست؟
ممکن است قبلاً عبارات «جستجوی ارگانیک» و «جستجوی پولی» را شنیده باشید. این دو اساساً متفاوت هستند، اما هر دو می توانند برای کمک به موفقیت کسب و کار شما در فضای کسب و کار الکترونیک استفاده شوند.
جستجوی ارگانیک به نتایج گوگل اطلاق می شود که در بالای صفحه کاربر ظاهر می شود بدون اینکه ابتدا روی یک آگهی یا لیست پولی کلیک کنند. اینها نتایج ارگانیک نامیده می شوند زیرا بر اساس کلمات کلیدی هستند که کاربران در گوگل تایپ می کنند و همچنین مکان آنها، جستجوهای قبلی و اطلاعات بیشتر در مورد عادت های مرور آنها. نتایج ارگانیک چیزی است که معمولاً وقتی در مورد “بهینه سازی موتور جستجو” (SEO) صحبت می کنیم به آن فکر می کنیم.
کلید واژه ها
کلماتی که در سایت خود استفاده می کنید تعیین می کند که افراد هنگام بازدید از سایت چه چیزی را ببینند. همه چیز با تحقیق کلمات کلیدی خوب شروع می شود! برای شروع کار با بهترین شیوههای سئو ، با فهمیدن اینکه کدام کلمات کلیدی برای وبسایت شما مرتبط هستند، شروع کنید. نه فقط در حال حاضر، بلکه در طول زمان، به طوری که روندها در صنایع و بخشهای مختلف تغییر میکنند.
چگونه می توانید سایت خود را برای الگوریتم بهینه کنید؟
به عنوان یک قانون سرانگشتی، باید مطمئن شوید که عنوان، URL و ابرداده برای عبارت جستجو بهینه شده است. از کلمات کلیدی در تگ های عنوان خود استفاده کنید. این به محصولات شما کمک میکند تا در جستجوهای مرتبط تر نشان داده شوند و نرخ کلیک را بهبود ببخشند.
از چگالی کلمات کلیدی (درصد کلمات در صفحه) استفاده کنید. شما باید تراکم ۲ تا ۳ درصد را هدف قرار دهید تا چیزهایی با صدای طبیعی و خوانا حفظ شوند. زیاده روی نکنید، اگر سند شما دارای ۱۵ هزار کلمه است اما فقط ۵۰۰ کلمه کلیدی دارد، ممکن است به طرز مشکوکی غیرطبیعی به نظر برسد و توسط الگوریتم گوگل جریمه شوید. همین امر در مورد تصاویر نیز صدق می کند، متن جایگزین باید حاوی مهم ترین کلمات کلیدی باشد و در عین حال به اندازه کافی کوتاه باشد تا کاربران همچنان بتوانند به راحتی آن را بدون پیمایش بی پایان در زیر هر تصویر بخوانند. همچنین اگر نوعی فراخوان برای اقدام در این توضیحات وجود داشته باشد مفید است. برای مثال: “اکنون بخر” یا “از امروز شروع کن”.
کل داستان در مورد بهینه سازی سئو به دنبال کردن روندها خلاصه می شود، زیرا این فرآیندی است که دائماً نظارت و ارتقا می یابد. اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، بهتر است یک آژانس سئو حرفه ای استخدام کنید و به نتایج فروش برسید.
نمایه سازی
در سئوی کسب و کار الکترونیک، مفهوم نمایه سازی زمانی است که محتوای وب سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ باشد. چند راه وجود دارد که می توانید بررسی کنید که آیا سایت شما توسط این موتورهای جستجو ایندکس شده است یا خیر:
- اگر از وبلاگ وردپرسی استفاده می کنید، کلمات کلیدی مرتبط با جایگاه شما را در گوگل جستجو کنید. اگر هر پستی از وبلاگ شما در نتایج ظاهر شود، به این معنی است که محتوای سایت شما توسط Googlebot خزیده شده و به فهرست آنها اضافه شده است.
- همچنین میتوانید از عملگر «site:» در کنسول جستجوی Google برای تعیین اینکه آیا صفحات یا دستههای خاصی توسط Googlebot ایندکس شدهاند یا خیر استفاده کنید (به عنوان مثال: site:yoursite.com). این به شما این امکان را می دهد که ببینید کدام صفحات تا کنون در فهرست آنها درج شده است!
رتبه بندی
رتبه بندی فرآیند نمایش وب سایت شما در نتایج جستجو است. رتبه بندی نتیجه عوامل متعددی است، از جمله:
- بک لینک ها: بک لینک ها لینک هایی هستند که از وب سایت ها یا صفحات دیگر به وب سایت شما می آیند. بک لینک ها یکی از مهم ترین عوامل در سئو هستند زیرا به گوگل می گویند که دیگران فکر می کنند سایت شما ارزش لینک دادن به آن را دارد.
- سئوی درون سایت: سئوی درون سایت بر این تمرکز دارد که مطمئن شود شما هر کاری را که ممکن است در سایت خود انجام داده اید تا رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید. مواردی مانند بهینه سازی کلمات کلیدی و برچسب های عنوان نمونه هایی از مواردی هستند که در این دسته قرار می گیرند.
سئو فنی
سئو فنی فنی ترین بخش سئو است و نیاز به دانش فنی دارد. نکات زیر برای اطمینان از اینکه سایت شما از ساختار فنی خوبی برخوردار است آورده شده است:
- از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید. این کار مدیریت تمام بخش های سایت شما از جمله صفحات، تصاویر، محصولات و توضیحات محصول را آسان تر می کند. CMS های محبوب شامل وردپرس و دروپال هستند.
- از یک مولد سایت استاتیک استفاده کنید. سایت های استاتیک با استفاده از فایل های HTML از پیش تولید شده به جای HTML ایجاد شده به صورت پویا توسط یک وب سرور یا CMS مانند وردپرس یا دروپال ساخته می شوند. این باعث می شود آنها سریعتر شوند زیرا برای بارگذاری آنها به هیچ فناوری دیگری متکی نیستند. شما می توانید به سادگی فایل را در مرورگر خود بدون نیاز به بارگیری اسکریپت یا کتابخانه اضافی باز کنید. اگر خودتان به راحتی کد می نویسید، این ممکن است گزینه ای برای شما باشد! در غیر این صورت، پلتفرمهای زیادی وجود دارند که گزینههای رایگان را ارائه میدهند، اگر نمیخواهید برای هر چیز خیلی فانتزی پول بپردازید، اما همچنان چیزی بهتر از صفحات ساده قدیمی HTML5 بدون هیچ گونه قالببندی میخواهید (که زشت خواهد بود).
- از سرورهای سریع با CDN (شبکه های تحویل محتوا) استفاده کنید.
سرعت سایت
این مدت زمانی است که طول می کشد تا سایت شما در مرورگر کاربر بارگذاری شود. گوگل گفته است که سایتهای کند به خوبی سایتهای سریع رتبهبندی نمیکنند، زیرا اگر صفحه در عرض سه ثانیه بارگذاری نشود، کاربران آن را ترک خواهند کرد. یک بار دیگر، این بدان معناست که باید مطمئن شوید که صفحات شما به سرعت بارگیری می شود وگرنه مشتریان بالقوه ای را که می توانند از فروشگاه دیگری خرید کنند، از دست می دهید.
یک استراتژی ساخت لینک توسعه دهید
لینک بیلدینگ مهمترین بخش استراتژی سئوی شماست. لینک بیلدینگ فرآیند کسب لینک به وب سایت شما از وب سایت های دیگر است. این را می توان با ارسال مقالات برای انتشار یا ارسال مهمان، یا با شرکت در انجمن های آنلاین مربوطه به منظور کسب لینک بازگشت به سایت خود انجام داد.
لینک بیلدینگ یک فرآیند آهسته و طولانی مدت است که به صبر و ثبات نیاز دارد. این کاری نیست که بتوانید یک شبه انجام دهید. اما اگر اکنون بخواهید زمان و تلاش خود را صرف کنید، زمانی که زمان آن برسد که گوگل سایت شما را بالاتر از رقبا رتبه بندی کند، سود بیشتری را به همراه خواهد داشت.
انتهای مطلب/ منبع