مطالعه جدیدی نشان میدهد که نزدیک به ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل در سال ۲۰۲۴ بدون کلیک به پایان میرسند. به این معنی که کاربران بدون اینکه روی هیچکدام از نتایج جستجو کلیک کنند، به پاسخ مورد نظر خود میرسند.
مطالعهای که توسط رند فیشکین Rand Fishkin، مدیرعامل SparkToro و همبنیانگذار آن، بر اساس دادههای کلیک استریم از Datos زیرمجموعه Semrush منتشر شده است، نشان میدهد که ۵۸.۵ درصد از جستجوهای گوگل در ایالات متحده و ۵۹.۷ درصد در اتحادیه اروپا به کلیک کاربر روی نتایج و لینک یک سایت ختم نمیشوند. این نوع جستجو زمانی اتفاق میافتد که سشن جستجوی کاربران بدون کلیک روی نتایج، تمام میشود یا جستجوی تازهای را انجام میدهند. با وجود این، ۳۶ درصد از کلیکها همچنان به وبسایتهای مستقل هدایت میشوند که نشاندهنده اهمیت سئو برای کسب ترافیک است. به طور کلی، هر وبسایتی که توسط گوگل اداره یا مالکیت آن در دست گوگل نباشد، به عنوان “سایت مستقل” در این گزارش در نظر گرفته میشود.
چرا کلیک نکردن روی لینک نتایج جستجو توسط کاربران اهمیت دارد؟ زیرا میزان کلیکها بر رتبهبندی نتایج جستجوی گوگل تأثیر دارند. این موضوع در جریان دادگاه ضدانحصاری گوگل تأیید شد و همچنین یافتههای نشت اطلاعات جستجوی گوگل نیز بر صحت آن دلالت دارد. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشیم که همه کاربران برای دریافت پاسخ، تمایل به کلیک بر روی لینک و مراجعه به وبسایت ندارند. طبق گفته پدرو دیاس، مشاور سئوی تکنیکال، بسیاری از جستجوگرانی که بدون کلیک به پاسخ خود میرسند، اساساً جزو مخاطبان و پرسونا هدف وبسایت شما نبودهاند.
این گزارش نشان میدهد که تقریباً ۳۰ درصد از کل کلیکها در آمریکا به وبسایتهای متعلق به گوگل (مانند یوتیوب، تصاویر گوگل، نقشه گوگل) هدایت میشوند. همچنین، برای هر ۱۰۰۰ جستجوی گوگل، ۳۶۰ کلیک در آمریکا و ۳۷۴ کلیک در اتحادیه اروپا به وبسایتهای مستقل هدایت میشوند. با اینکه تعداد دقیق جستجوهای روزانه گوگل مشخص نیست، اما، چندین وبسایت این تعداد را حدود ۸.۵ میلیارد تخمین زدهاند. این یعنی روزانه بیش از ۳ میلیارد کلیک در آمریکا به وبسایتهای مستقل میرود که همچنان از مجموع کلیکهای روزانه هر موتور جستجو یا موتور پاسخگوی دیگری بیشتر است.
این گزارش نشان میدهد که جستجو در دیوایسهای دسکتاپ کمی افزایش یافته و در مقابل، جستجوهای موبایل به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است. این موضوع با راهاندازی قابلیت «بررسی اجمالی هوش مصنوعی (SGE)» توسط گوگل در ماه مه همزمان است که به دنبال آن نمونههای زیادی از پاسخهای اشتباه و خطرناک این قابلیت مشاهده شد. این اتفاق منجر به عقبنشینی گسترده گوگل و وعده آنها برای بهبود کیفیت این قابلیت گردید.
این دادهها توسط پنلهای آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت Datos بین سپتامبر ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۴ جمعآوری شده و نشاندهندهی «نمونهای متنوع و آماری معنادار از کاربران» است. در گزارش به محدودیتها و ابهامات دیگری نیز اشاره شده است. با اینکه این دادهها کامل نیستند (همانطور که هیچ دادهای کاملاً بدون نقص نیست)، میتوانند به درک بهتر رفتار در حال تغییر کاربران جستجوگر کمک کنند؛ زیرا گوگل در حال تبدیل شدن به یک «موتور پاسخگو» به جای یک «موتور جستجو» است.