در حالی که گوگل همچنان بر صنعت جستجو تسلط دارد، پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Perplexity، Copilot و Gemini در حال گرفتن سهمی از این بازار هستند. این سهمها در نهایت میتوانند تأثیر زیادی بر ترافیک جستجوی سنتی داشته باشند.
شاید حتی متوجه شده باشید که برخی از بازدیدهای وبسایت از طریق هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیلهای شما ثبت میشوند. از آنجایی که کسبوکارهای بیشتری کاهش ترافیک ارگانیک را تجربه میکنند، یافتن منابع جدید – مانند ترافیک ارجاعی از هوش مصنوعی – اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
ترافیک ارجاعی از هوش مصنوعی چیست؟
ترافیک ارجاعی از هوش مصنوعی به هر ترافیکی گفته میشود که توسط یک ابزار یا پلتفرم هوش مصنوعی هدایت میشود. این شامل ChatGPT، Perplexity یا هر پلتفرم دیگری است که قبلاً ذکر شد. با افزایش استفاده مردم از موتورهای جستجوی هوش مصنوعی برای یافتن اطلاعات، و با ظهور موتورهای جستجوی هوش مصنوعی بیشتر، شما فرصت دارید تا ترافیک را از این جستجوها جذب کنید. در این مقاله، نکاتی را برای افزایش ترافیک ارجاعی از جستجوی هوش مصنوعی به وبسایت خود ارائه میدهیم.
نکاتی برای افزایش ترافیک ارجاعی از هوش مصنوعی؛ بهینهسازی برای خزندههای هوش مصنوعی
خزندههای هوش مصنوعی (یا عنکبوتها) صفحات بیشماری را در وب جستجو میکنند تا کاربران را با مرتبطترین محتوا مطابقت دهند. اگر سایت شما کند یا ناوبری آن دشوار باشد، در واقع یک آشفتگی را به خزندهها (و کاربران) ارائه میدهید. در اینجا نحوه آسان کردن کار آمده است:
سرعت صفحه را بهینه کنید: سرعت صفحه یک فاکتور رتبهبندی گوگل است، بنابراین سایت شما باید برای گوگل به سرعت بارگیری شود. اما برای هوش مصنوعی نیز باید سریع باشد. خزندهها برای اسکن و خلاصه کردن سریع محتوا ساخته شدهاند و این احتمال وجود دارد که اگر سایت شما کند باشد، زمان آنها تمام شود و همه چیز را به طور کامل اسکن نکنند.
از ابزار Page Speed Insights گوگل برای دیدن سرعت بارگذاری صفحات خود و عناصری که میتوانند بهبود یابند، استفاده کنید.
راهکارهای سریع:
تصاویر را فشرده کنید.
از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.
کد خود را کوچک کنید.
از طراحی وب واکنشگرا استفاده کنید: سایت شما باید برای موبایل نیز مناسب باشد، و رایجترین راه برای دستیابی به این هدف، از طریق طراحی وب واکنشگرا است. یک سایت واکنشگرا به طور خودکار اندازهها، طرحبندی، انواع دکمهها و موارد دیگر را تنظیم میکند تا در دستگاههای تلفن همراه بهتر کار کند.
از لینکهای داخلی استفاده کنید: لینکهای داخلی صفحات مختلف وبسایت شما را به هم متصل میکنند و ناوبری بین آنها را برای خزندههای هوش مصنوعی آسانتر میکنند. این لینکها همچنین به خزندهها کمک میکنند تا تمام محتوای سایت شما را پیدا کنند.
لینکهای داخلی مزایای زیادی برای عملکرد سئو دارند. یک سایت با لینکهای مناسب به هوش مصنوعی کمک میکند تا روابط بین محتوای شما را درک کند و پلتفرمها را قادر میسازد تا هنگام جستجوی کاربران در مورد موضوعات مرتبط با سایت شما، صفحات شما را ذکر کنند.
محتوای مکالمهای ایجاد کنید
۹۱ درصد از تمام جستجوها، جستجوهای طولانی یا مکالمهای در نظر گرفته میشوند. ابزارهایی مانند ChatGPT، Perplexity و Copilot میتوانند ایدهها و تغییراتی را در مورد نحوه سؤال کاربران در مورد یک موضوع ایجاد کنند. موتورهای جستجوی هوش مصنوعی پاسخهای واضح و مستقیم را در پاسخ به سؤالات مکالمهای برمیگردانند. بنابراین، محتوای صفحه شما نیز باید همین کار را انجام دهد.
روی E-E-A-T تمرکز کنید
یک مطالعه نشان داد که برندهایی که در صفحه اول گوگل رتبه دارند، ارتباط قوی با دیده شدن برند در پاسخهای هوش مصنوعی دارند. برای رتبهبندی بالا در موتورهای جستجو و در نتیجه ظاهر شدن در جستجوی هوش مصنوعی، محتوای شما باید معتبرترین و بهترین گزینه برای موضوع باشد. و اینجاست که E-E-A-T (تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد) وارد میشود. اینها دستورالعملهایی هستند که گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوا استفاده میکند.
ذکر شدن برند را افزایش دهید
برای دریافت لینک و ترافیک از مدلهای زبانی بزرگ (LLM)، باید نام تجاری خود را در سایتهایی که موضوعات مرتبط با کسب و کار شما را پوشش میدهند، ذکر کنید. شما میخواهید به هوش مصنوعی سیگنال دهید که یک برند قابل توجه در فضای خود هستید.
محتوای خود را سازماندهی کنید
اگر محتوای شما یک دیوار متنی باشد، مانند این است که یک پازل با قطعات گمشده تحویل دهید. اما اگر مطالب را با سرفصلهای واضح، پاراگرافهای کوتاه و فهرستهای خوانا تفکیک کنید، در واقع دقیقاً همان چیزی را که هوش مصنوعی میخواهد به کاربران نشان دهد، به آن میدهید.
با پلتفرمهای هوش مصنوعی آزمایش کنید
به این توجه کنید که پلتفرمهای مختلف هوش مصنوعی چگونه پاسخ میدهند و با چه چیزی پاسخ میدهند. محتوای خود را با این ویژگیها تنظیم کنید.
ترافیک هوش مصنوعی خود را پیگیری کنید
ترافیکی که از هوش مصنوعی دریافت میکنید را نظارت کنید تا ببینید:
کدام پلتفرمها بیشترین ترافیک را برای شما ارسال میکنند.
کدام صفحات شما بیشترین ترافیک هوش مصنوعی را دریافت میکنند.
مردم پس از ورود به سایت شما چه میکنند.
نتیجهگیری
در حالی که ترافیک ارگانیک و پولی از موتورهای جستجو مانند گوگل به هیچ وجه از بین نخواهد رفت، بد نیست که برخی از این تاکتیکها را در استراتژی خود بگنجانید تا به شما کمک کند ترافیک را از این ابزارهای هوش مصنوعی که اغلب استفاده میشوند، جذب کنید.