SEO  مخفف “بهینه سازی موتور جستجو” است. به عبارت ساده، سئو به معنای فرآیند بهبود وب سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که افراد به جستجو می‌پردازند:

  • محصولاتی که می فروشید
  • خدماتی که شما ارائه می کنید
  • اطلاعات در مورد موضوعاتی که در آن تخصص و یا تجربه عمیقی دارید.

هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال پیدا شدن و کلیک روی آنها بیشتر می شود. در نهایت، هدف بهینه‌سازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وب‌سایت است که تبدیل به مشتری، مشتری یا مخاطبی می‌شوند که مدام برمی‌گردد.

سئو چه تفاوتی با SEM و PPC دارد؟

SEM  مخفف بازاریابی موتورهای جستجو، یا همانطور که بیشتر شناخته شده است، بازاریابی جستجو است.  بازاریابی جستجو نوعی بازاریابی دیجیتال است. این یک اصطلاح جامع برای ترکیبی از فعالیت‌های SEO و PPC است که به منظور هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی است. به زبان ساده، بازاریابی جستجو فرآیند به دست آوردن ترافیک و دیده شدن از موتورهای جستجو از طریق تلاش های پولی و بدون مزد است. بنابراین SEO و SEM چگونه با هم تفاوت دارند؟

SEO : هدایت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو

SEM : هدایت ترافیک ارگانیک و پولی از موتورهای جستجو

سئو در مقابل  PPC

PPC مخفف pay-per-click است. نوعی از بازاریابی دیجیتال که در آن هر زمان که بر روی یکی از تبلیغات آنها کلیک شود، مبلغی از تبلیغ کنندگان دریافت می شود. اساساً، تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی یا عباراتی که می‌خواهند تبلیغاتشان در نتایج موتور جستجو نمایش داده شود، پیشنهاد می‌دهند. هنگامی که کاربر یکی از آن کلمات یا عبارات کلیدی را جستجو می کند، تبلیغ تبلیغ کننده در بین نتایج برتر ظاهر می شود. بنابراین، اگر بازاریابی جستجو را به عنوان یک سکه در نظر بگیریم، سئو و PPC دو روی یک سکه هستند. سئو طرف بدون پرداخت است، PPC طرف پرداختی است.

چرا سئو مهم است؟

سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه، جستجوی ارگانیک ۵۳ درصد از کل ترافیک وب سایت را ارائه می کند . این یکی از دلایل بزرگی است که پیش‌بینی می‌شود صنعت سئو جهانی تا سال ۲۰۲۸ به رقم خیره کننده ۱۲۲.۱۱ میلیارد دلار برسد. سئو نتایج واقعی کسب‌ و کار را برای برندها، مشاغل و سازمان‌ها در هر اندازه به ارمغان می‌آورد.

هر زمان که مردم می خواهند به جایی بروند، کاری انجام دهند، اطلاعاتی بیابند، تحقیق کنند یا محصول، خدمتی بخرند، سفر آنها معمولاً با جستجو آغاز می شود.  اما امروزه، جستجو به طرز باورنکردنی تکه تکه شده است . کاربران ممکن است در موتورهای جستجوی وب سنتی (مانند گوگل، مایکروسافت بینگ)، پلتفرم‌های اجتماعی مانند YouTube،  TikTok  یا وب‌سایت‌های خرده‌فروشی (مانند آمازون) جستجو کنند.  در واقع، ۶۱ درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده، جستجوی محصول خود را در آمازون آغاز می کنند، در مقایسه با ۴۹ درصدی که از موتورهای جستجویی مانند گوگل شروع به کار می کنند. همچنین:

  • ۳۲٪ در Walmart.com شروع می شود
  • ۲۰ درصد از یوتیوب شروع می شود
  • ۱۹٪ از فیس بوک شروع می شود
  • شروع ۱۵% در اینستاگرام
  • ۱۱٪ در TikTok شروع می شود

هر سال تریلیون ها جستجو انجام می شود. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک برای وب‌سایت‌ها است، در هر پلتفرمی که مردم می‌توانند برند یا کسب ‌و کار شما را جستجو کنند، ضروری است.  معنی همه اینها این است که بهبود دید شما، و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما، می تواند تاثیر مثبتی بر نتیجه شما داشته باشد.

دلیل دیگری که سئو برای برندها و مشاغل حیاتی است، برخلاف سایر کانال های بازاریابی، سئوی خوب پایدار است. وقتی یک کمپین پولی به پایان می رسد، ترافیک نیز به پایان می رسد. سئو پایه و اساس بازاریابی جامع است، جایی که هر کاری که شرکت شما انجام می دهد اهمیت دارد. هنگامی که متوجه شدید که کاربران شما چه می خواهند، سپس می توانید آن دانش را در سراسر خود پیاده سازی کنید:

  • کمپین ها (پرداخت و ارگانیک)
  • محتوای وب سایت
  • ویژگی های رسانه های اجتماعی

سئو کانالی است که ترافیک مورد نیاز شما برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار (مانند تبدیل، بازدید، فروش) را هدایت می کند. همچنین باعث ایجاد اعتماد می شود. وب سایتی که رتبه خوبی داشته باشد عموماً معتبر یا قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، این عناصر کلیدی هستند که گوگل می خواهد با رتبه بندی بهتر پاداش دهد.

همچنین بخوانید:   سئو چیست؟

انواع سئو

سه نوع سئو وجود دارد:

  • سئو فنی: بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت.
  • سئو در سایت:  بهینه سازی محتوای یک وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجو.
  • سئوی خارج از سایت: ایجاد دارایی های برند (مانند افراد، علائم، ارزش ها، چشم انداز، شعارها، عبارات جذاب، رنگ ها) و انجام کارهایی که در نهایت آگاهی و شناخت برند را افزایش می دهد و تولید تقاضا.

بهینه سازی فنی

بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت برای موفقیت سئو بسیار مهم و اساسی است.  همه چیز با معماری شروع می شود، ایجاد یک وب سایت که می تواند توسط موتورهای جستجو نمایه شود.  می‌خواهید جستجو و دسترسی موتورهای جستجو به تمام محتوای صفحات شما را آسان کنید. چه عناصر فنی در اینجا مهم هستند: ساختار URL، ناوبری، پیوند داخلی و موارد دیگر.

تجربه همچنین یک عنصر حیاتی در بهینه سازی فنی است. موتورهای جستجو بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند و تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند تأکید می کنند. به علاوه، خدمات میزبانی وب، CMS  (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همگی در سئو نقش دارند.

بهینه سازی محتوا

در سئو، محتوای شما باید برای دو مخاطب اصلی بهینه شود: افراد و موتورهای جستجو. این بدان معنی است که شما محتوایی را که مخاطبان شما می بینند و همچنین آنچه را که موتورهای جستجو خواهند دید را بهینه می کنید. هدف، همیشه، انتشار محتوای مفید و با کیفیت است . شما می توانید این کار را از طریق ترکیبی از درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود، داده ها و راهنمایی های ارائه شده توسط Google انجام دهید. هنگام بهینه سازی محتوا برای افراد، باید مطمئن شوید که:

  • موضوعات مرتبطی را که در آن تجربه یا تخصص دارید پوشش می دهد
  • شامل کلمات کلیدی است که افراد برای یافتن محتوا از آنها استفاده می کنند
  • منحصر به فرد یا اصلی است
  • به خوبی نوشته شده و بدون اشتباهات دستوری و املایی است
  • به روز است، حاوی اطلاعات دقیق است
  • شامل چند رسانه ای به عنوان مثال، تصاویر، فیلم ها
  • بهتر از رقبای SERP شما است

برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوای کلیدی برای بهینه سازی عبارتند از:

  • برچسب های عنوان
  • توضیحات متا
  • برچسب‌های سرصفحه (H1-H6)
  • متن جایگزین تصویر
  • ابرداده های گراف و کارت توییتر را باز کنید
  • بهینه سازی خارج از سایت

لینک بیلدینگ (فرایند به دست آوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با سئوی خارج از سایت دارد. می‌تواند مزایای زیادی (به عنوان مثال، رتبه‌بندی، ترافیک) از دریافت تعداد متنوعی از لینک‌هایی که به وب‌سایت شما از وب‌سایت‌های معتبر، معتبر و قابل اعتماد اشاره می‌کنند، داشته باشد. کیفیت پیوند بر کمیت پیوندها برتری دارد و تعداد زیادی از پیوندهای با کیفیت هدف است. و چگونه این لینک ها را دریافت می کنید؟ روش‌های مختلفی برای ارتقای وب‌سایت وجود دارد که با تلاش‌های سئو همکاری می‌کنند. این شامل:

  • ساخت برند و بازاریابی برند: تکنیک هایی که برای تقویت شناخت و شهرت طراحی شده اند.
  • روابط عمومی: تکنیک‌های روابط عمومی که برای به دست آوردن لینک‌های ارائه‌شده توسط سرمقاله طراحی شده‌اند.
  • بازاریابی محتوا: برخی از اشکال محبوب عبارتند از ایجاد ویدیو، کتاب الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی، پادکست و پست مهمان.
  • بازاریابی و بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی: برند خود را در همه پلت‌فرم‌های مرتبط ادعا کنید، آن را به‌طور کامل بهینه کنید و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید.
  • مدیریت فهرست: ادعا، تأیید و بهینه‌سازی اطلاعات در هر پلتفرم‌هایی که اطلاعات مربوط به شرکت یا وب‌سایت شما ممکن است فهرست شده و توسط جستجوگران پیدا شود.
  • رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌ها: دریافت آن‌ها، نظارت بر آن‌ها و پاسخ به آنها.

به طور کلی، وقتی در مورد خارج از سایت صحبت می کنید، در مورد فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیماً بر توانایی شما برای رتبه بندی از نقطه نظر فنی کاملاً تأثیر بگذارد.  با این حال، دوباره، هر کاری که برند شما انجام می دهد اهمیت دارد. شما می خواهید نام کسب و کار  شما در هر جایی که مردم شما را جستجو کنند پیدا شود.

همچنین بخوانید:   راهنمای مبتدیان برای تحقیق کلمات کلیدی

تخصص های سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو نیز دارای چند زیرمجموعه است. هر یک از این حوزه های تخصصی به روش خود با “سئوی معمولی” متفاوت است، به طور کلی نیاز به تاکتیک های اضافی و ارائه چالش های مختلف دارد.  پنج تخصص سئو عبارتند از:

  • سئوی کسب و کار الکترونیک : عناصر اضافی سئو شامل بهینه سازی صفحات دسته بندی، صفحات محصول، ناوبری وجهی، ساختارهای پیوند داخلی، تصاویر محصول، بررسی محصول، طرحواره و موارد دیگر است.
  • سئوی سازمانی : این سئو در مقیاس وسیع است. معمولاً این به معنای برخورد با یک وب‌سایت با بیش از ۱ میلیون صفحه است. یا ممکن است بر اساس اندازه سازمان باشد. انجام سازمانی معمولاً به معنای تاخیر در تلاش برای اعمال تغییرات سئو توسط تیم توسعه دهنده و همچنین مشارکت چند سهامدار است.
  • سئوی بین المللی : این سئوی جهانی برای مشاغل بین المللی است. انجام سئو برای وب سایت های چند منطقه ای یا چند زبانه و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی بین المللی است.
  • سئوی محلی : در اینجا، هدف بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک محلی با مدیریت و به‌دست آوردن بررسی‌ها و فهرست‌های کسب‌ و کار است.
  • سئو اخبار : در اخبار، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه اطمینان از اینکه در سریع ترین زمان ممکن وارد فهرست گوگل می شوید و در مکان هایی مانند گوگل دیسکاور، داستان های برتر گوگل و اخبار گوگل ظاهر می شوید. نیاز به درک بهترین روش‌ها برای دیوارهای پرداخت، صفحات بخش، داده‌های ساختاری خاص اخبار و موارد دیگر وجود دارد.

سئو چگونه کار می کند؟

بیایید سئو را به صورت گسترده تر بررسی کنیم. به طور کلی، سئو واقعاً از طریق ترکیبی از موارد زیر کار می کند:

  • افراد: فرد یا تیمی که مسئول انجام یا اطمینان از تکمیل کار سئو استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است.
  • فرآیندها: اقدامات انجام شده برای کارآمدتر کردن کار.
  • فناوری: پلتفرم ها و ابزارهای مورد استفاده.
  • فعالیت ها: محصول نهایی یا خروجی.

بسیاری از چیزهای دیگر بر نحوه عملکرد سئو تأثیر می گذارد. آنچه در ادامه می آید نگاهی سطح بالا به مهم ترین عناصر دانش و فرآیند است.  شش حوزه حیاتی، در ترکیب، باعث می‌شود سئو کار کند:

۱.درک نحوه کار موتورهای جستجو

اگر می‌خواهید مردم کسب ‌و کار شما را از طریق جستجو پیدا کنند،  در هر پلتفرمی  باید فرآیندهای فنی پشت عملکرد موتور را بدانید و سپس مطمئن شوید که تمام “سیگنال‌های” مناسب را برای تأثیرگذاری بر این دید ارائه می‌دهید.  بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای جستجو در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب یا آمازون متفاوت است.  مثلاً فیسبوک را در نظر بگیریم که عواملی مانند تعامل (لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و غیره) و اینکه چه کسی افراد به آن متصل هستند، اهمیت دارند. سپس، در توییتر، سیگنال هایی مانند تازگی، تعامل، یا اعتبار نویسنده مهم هستند.

۲. تحقیق

تحقیق بخش کلیدی سئو است. برخی از اشکال تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد عبارتند از:

  • تحقیق درباره مخاطب: درک مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. آنها چه کسانی هستند ؟ آنها چه سؤالاتی دارند که می توانید به آنها پاسخ دهید؟
  • تحقیق کلمات کلیدی: این فرآیند به شما کمک می‌کند تا عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که مردم استفاده می‌کنند در صفحات خود بگنجانید و درک کنید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبه‌بندی این کلمات کلیدی وجود دارد.
  • تحقیق در مورد رقبا: رقبای شما چه می کنند؟ قوت و ضعف آنها در چیست؟ چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟
  • تحقیقات برند کسب و کار مشتری: اهداف آنها چیست  و سئو چگونه می تواند به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کند؟
  • تحقیق وب سایت: انواع ممیزی های سئو می تواند فرصت ها و مسائلی را در یک وب سایت آشکار کند که از موفقیت در جستجوی ارگانیک جلوگیری می کند.
  • تجزیه و تحلیل SERP: این به شما کمک می کند تا هدف جستجوی یک پرس و جوی معین را درک کنید و محتوایی ایجاد کنید که احتمال بیشتری برای کسب رتبه یا دیده شدن دارد.
همچنین بخوانید:   سئوی کسب و کار الکترونیک

۳. برنامه ریزی

استراتژی سئو برنامه بلند مدت شماست. شما باید اهدافی را تعیین کنید و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به آنها.  استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. مسیری که طی می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد، اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.

۴. ایجاد و اجرا

پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا می رسد. یعنی:

  • ایجاد محتوای جدید: توصیه به تیم محتوای خود در مورد محتوایی که باید ایجاد شود.
  • توصیه یا اجرای تغییرات یا پیشرفت‌ها در صفحات موجود: این می‌تواند شامل به‌روزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوندهای داخلی، ترکیب کلمات کلیدی، موضوع، موجودات یا شناسایی راه‌های دیگر برای بهینه‌سازی بیشتر آن باشد.
  • حذف محتوای قدیمی، قدیمی یا با کیفیت پایین: انواع محتوایی که رتبه خوبی ندارند، ترافیک را تبدیل می کنند یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک می کنند.

۵. نظارت و نگهداری

شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید یا خراب می شود. نظارت بسیار مهم است.  شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه مهم کاهش می یابد، صفحات کند می شوند، پاسخ نمی دهند یا از فهرست خارج می شوند، کل وب سایت شما آفلاین می شود، لینک ها شکسته می شوند، یا هر تعداد دیگر از مشکلات فاجعه بار دیگر.

۶. تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد

اگر سئو را اندازه نگیرید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید. برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید:

تجزیه و تحلیل وب سایت: راه اندازی و استفاده از ابزارهای رایگان مانند  Google Analytics، کنسول جستجوی گوگل.

ابزارها و پلتفرم‌ها: بسیاری از پلتفرم‌ها «همه در یک» وجود دارند که چندین ابزار را ارائه می‌دهند، اما شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فقط از ابزارهای انتخابی SEO برای ردیابی عملکرد در کارهای خاص استفاده کنید. یا اگر منابع دارید و هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام نمی دهند، می توانید ابزارهای خود را بسازید.

پس از جمع‌آوری داده‌ها، باید پیشرفت را گزارش دهید. می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارش ایجاد کنید.  گزارش عملکرد باید داستانی را بیان کند و در فواصل زمانی معنادار انجام شود، معمولاً در مقایسه با دوره های گزارش قبلی. این به نوع وب سایت بستگی دارد.

سئو در حال انجام است

سئو هرگز تمام نمی شود. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند. وب سایت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جابه جا می شوند. محتوا کهنه می شود فرآیندهای شما باید بهبود یافته و کارآمدتر شوند. همیشه چیزی وجود دارد که می‌توانید آن را کنترل، آزمایش یا بهبود دهید.

چگونه سئو را یاد بگیریم

خواندن آخرین اخبار سئو، تحقیقات، بهترین شیوه ها و پیشرفت های دیگر باید به یکی از عادت های همیشگی شما تبدیل شود، چه روزانه، چه هفتگی یا ماهانه. همچنین باید برای شرکت در حداقل یک یا دو رویداد در سال سرمایه گذاری کنید. انتظارات و رفتار جستجوگران دائماً در حال تغییر است، به این معنی که الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند تا همگام باشند.

جمع بندی

مهارت های SEO خود را توسعه دهید. یکی از بهترین راه ها برای یادگیری سئو، آزمایش است. تجربه عملی یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت مهارت‌ها و تعمیق دانش سئو است.  وب سایت های خود را بسازید – و آنها را در مورد موضوعاتی بسازید که به آنها علاقه دارید. تاکتیک ها و تکنیک های مختلف را امتحان کنید. ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند.  هیچ حقیقت «جهانی» یا راز بزرگی برای سئو وجود ندارد. حقیقت این است که شما باید در تمام مراحل سئو کار کنید تا دید، کلیک‌ها، ترافیک، اعتبار، تبدیل‌ها، فروش و درآمد خود را افزایش دهید.

انتهای مطلب/ منبع