بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) علمی است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ می شود و با کمک این علم است که کاربران می توانند به سمت وب سایت هدایت شوند. به زبان ساده، سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است. اگر وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو در صفحات اول گوگل باشید، می‌توانید بیشتر را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین وب سایت ها این است که مدیرانی در کلماتی که آنها را در صفحه اول نتایج جستجو می کنند.

سئو چه کار می کند؟

برای اینکه بتوانید وب سایت خود و صفحات آن را بهینه کنید، ابتدا باید از نحوه جستجوی موتورهای جستجو برای پیدا کردن آن استفاده کنید. در واقع این موتورهای جستجو هستند که وب سایت شما را بررسی می کند و آن را به مخاطب نشان می دهد. عوامل متعددی وجود دارد که جستجوهای آنها برای تجزیه و تحلیل موتور و تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وب سایت با کلماتی که کاربر جستجو کرده است، استفاده می کند. گوگل‌ این موارد را فاش نمی‌کند، اما با این حال افراد حرفه‌ای در این حوزه به دنبال این فاکتورها می‌روند و از آنها برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. یک متخصص باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب، آگاه باشد و موارد زیر را از مهم ترین فاکتورها در رتبه بندی وب سایت ها می توان دانست:

  • سن دامنه، آدرس اینترنتی
  • لینک ها
  • بهینه سازی وب سایت در نسخه موبایل
  • بهینه شده و با کیفیت
  • سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وب سایت در نسخه تلفن همراه)
  • در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
  • کاربران در شبکه های اجتماعی هر وب سایت
  • سئوال تکنیک
  • تجربه کاربری

رتبه بندی وب سایت، یعنی اینکه وب سایت شما در هنگام سرچ کاربر در مورد کلمات، در اولین صفحه نتایج جستجو را داشته باشید و در همان صفحه اول و در رتبه های بالای صفحه دسترسی داشته باشید. در وب‌سایتی واقعی، می‌توان این رتبه را به دست آورد که عوامل بالا در آنها رعایت شود و همچنین آن‌ها را به‌روزترین روش‌ها برای بهینه‌سازی سایت مورد استفاده قرار دهند. موتورهای جستجو به طور کلی در رتبه بندی یک وب سایت سه مرحله زیر را دنبال می کنند:

متخصص سئو یا سئوکار کیست؟

متخصص سئو فردی در زمینه بهینه سازی وب سایت است که به خوبی می تواند وب سایت را از نظر فنی، کاربردی، محتوای و غیره بررسی کند و آن را برای حضور در صفحات برتر نتایج جستجو و کسب درآمد از سایت بهبود می بخشد. اگر میخواهید در رتبه های بالاتر گوگل حضور داشته باشید به یک متخصص نیاز دارید. به‌کارگیری ترافیک ارگانیک علاوه بر اجرای تکنیک‌های سئو، با اجرای برخی از کمپین‌ها، بررسی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای دست‌یابی به بهترین و مرتبط‌ترین کلمات و همچنین مهارت در ساخت وب‌سایت‌ها بر اساس جستجوی نیاز دارد.

کار متخصص سئو چیست؟

متخصصان سئو به کسب و کارها و همچنین قرار دادن کارفرمایان کمک می‌کنند تا صفحه محصول و خدمات خود را در وب سایت را در نتایج جستجو در بهترین رتبه ارائه دهند. بنابراین، یک متخصص سئو، درباره بهترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف، تحقیق و تجزیه و تحلیل و تحلیل می‌توان تا به نتیجه برسد که با کمک آن وب سایت شما را به صفحه نخست نتایج جستجو کنید.

همچنین بخوانید:   5 راه برای افزایش ترافیک وب سایت

هدف کلی متخصص برای افزایش میزان بازدید وب سایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای هر صنعت، بهبود تجربه کاربر و در نهایت تطبیق وب سایت با آخرین الگوریتم موتورهای جستجو برای رتبه بندی است. با این وجود موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و متخصصان باید مدام این تغییرات را دنبال کنند.

متخصصان سئو نیز مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت‌ها و تخصص‌هایی داشته باشند. به طوری که این شغل هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فردی که به این علاقه علاقه دارد، می‌تواند با حضور در کلاس‌های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و همچنین کمک گرفتن از بهترین و بزرگترین افراد در این حوزه، خود را در سئو قوی کنند و کار کند. در این حیطه می شوند. بعد از انجام، کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد شامل موارد زیر می شود:

  • تهیه استراتژی برای بهینه سازی وب سایت
  • تحقیق درباره کلمات کلیدی و استفاده از آن در بازاریابی و رتبه بندی وب سایت شرکت ها و سازمان ها.
  • تعیین اندازه‌هایی که به تیم مارکتینگ کمک می‌کند تا روند رشد فعالیت‌های سئو را پیگیری کند.
  • ارتباط با متخصصان در تیم ها برای پیشبرد اهداف در تیم.
  • همکاری با سایر افراد بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو.
  • همکاری نزدیک با تیم محتوا برنامه‌ای برای تولید جذاب و با کیفیت در وب سایت تدوین می‌کند.
  • همکاری نزدیک با تیم فنی و برنامه نویسی سایت برای پیاده سازی موارد فنی در سایت.
  • داشتن استراتژی برای لینک سازی و بک لینک برای گرفتن نتیجه بهتر در نتایج جستجو.

برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن کار خود را آغاز کردند. برخی کاملاً تصادفی شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها خود را در این زمینه روز به روز افزایش دادند. همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه‌های رشته‌ای برای سئوی وجود ندارد و تمام آن را به خود می‌گوید و علاقه‌ای به شما به این حیطه دارد. اما با این حال بیایید تا نگاهی به مسیر شغلی متخصص سئو بیندازیم و ببینیم برای متخصص سئو شدن چه مراحلی را باید طی کنید.

گام اول: آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقه دارید. مطمئناً قصد دارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن مشکل داشته باشید. اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، می‌توانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کارساز سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و شغلی را که اشتباه کنید انتخاب کنید.

گام دوم: اصول سئو و کار با موتورهای جستجو را درک کنید

به عنوان یک سئوکار باید بدانید که سرنوشت شما تماماً به نحوه کار موتورهای جستجو نیاز دارد. به همین دلیل شما باید در مورد کرالرها یا همان ربات‌های موتورهای جستجو بدانید. این ربات‌ها در مورد کیفیت و مرتبط بودن شما تصمیم می‌گیرند و عامل اصلی این تصمیم می‌شوند.

موتورهای جستجو جعبه سیاه هستند و معمولا اطلاعات و اسرار خود را فاش نمی‌کنند. اما می‌توانید از عوامل خود برای بهینه سازی سایت استفاده کنید و آن را در میان دیگر رقبای برجسته‌تر کنید. برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید. در ابتدا بفهمید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم چنین محتوایی را می‌توان انجام داد. اصول اولیه سئو در سه مؤلفه خلاصه می‌شود:

  • انواعی که کاربران می‌خواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر دارد.
  • درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
  • کار با ابزارها و تکنیک های مورد نیاز برای بهینه سازی وب سایت ها.
همچنین بخوانید:   بهترین روش های سئوی شرکتی برای بهبود دید

گام سوم: وب سایت خود را بسازید

زمانی که اصول سئو را می فهمید، زمان استفاده از آنها فرا رسیده است. بیشتر افراد این توصیه‌ها را به شما حرفه‌ای می‌دهند که می‌توانند به ساخت و امتحان سئو روی وب‌سایت خود مراجعه کنند. یعنی باید آزمون و خطا را روی وب سایت خود انجام دهید. HTML  را بیاموزید. همه تگ ها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسان تر می کند.

گام چهارم: وردپرس را یاد بگیرید

یک سوم وب سایت ها با وردپرس ساخته شده اند. بنابراین اگر می‌خواهید متخصص سئو شوید، باید آن را به خوبی بشناسید. اگر همه از وردپرس استفاده می‌کنند، تنها دلیل برای انتخاب آن برای نیست، بلکه این سایت‌ساز از بهترین CMS‌های موجود برای جستجو است. وردپرس به دلیل تأثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو می‌گذارند، بسیار مهم است و آن را باید در برنامه قرار داد.

گام پنجم: کار با Google Analytics و Google Search Console را بیاموزید

طرفداران سئو از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل و تحلیل کارایی آنها می‌کنند. پایه و اساس سئو همیشه کار با Google Analytics و Google Search Console است و در واقع این کار برای انجام کارهای بسیار مهم هستند. به طور خلاصه این دو ابزار اطلاعات مفید را به شما می‌دهند که می‌توانید از آنها برای بهبود وب‌سایت‌ها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.

گام ششم: درباره سئو هر روز مطالعه داشته باشید

موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند و هر روز به روز می‌شوند. به همین خاطر شما باید هر روز درباره تغییرات را بخوانید تا بتوانید عوامل رتبه گرفتن وب سایت را بدانید. داشتن آخرین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بهترین تصمیم‌ها را برای وب‌سایت‌ها و بهینه سازی آنها انجام دهید و همچنین در میان رقبای خود، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید.

گام هفتم: به نتایج جستجو نگاه کنید

دقیقاً همین مرحله است که باید بیشترین دقت را انجام دهید. نتایج جستجو را با دقت بررسی کنید.

  • ساختار آنها به چه گونه ای است؟
  • چه چیزهای معمولی را به کاربر نمایش می‌دهند؟
  • چه وب سایتی در ارائه محتوای بهتر عمل کرده است؟
  • به این نکته توجه کنید که هنگام جستجوی کلمات مختلف، نتایج چگونه تغییر می کنند.

گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید

سئو تکنیکال یا همان سئوی فنی تمام آن کاری است که شما با همکاری تیم فنی باید گوگل و سایر موتورهای جستجو را انجام دهید، سایت شما را راحت تر کرال و ایندکس کنید. سئو تکنیکال شامل بهینه سازی سایت برای نمایش در نسخه موبایل، سرعت سایت، داده‌های ساختار یافته، جاوا اسکریپت و کلیه مکانیزم‌هایی است که بر عملکرد وب سایت تأثیر می‌گذارند. این عوامل در رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو نقش دارند. شما می‌توانید شگفت انگیزی داشته باشید، اما سایت کند یا دارای اشکالات زیادی باشد که در نهایت به عملکرد وب سایت شما در نتایج جستجوی لطمه می‌زند.

همچنین بخوانید:   سئو صفحه اصلی برای وب سایت های کسب و کارهای الکترونیک

گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقاء محتوا اطلاعات کسب کنید

در حالی که این تکنیک به موتورهای جستجوی کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر وب‌سایت شما را کارال و ایندکس کنند، اما همه اطلاعات را از نحوه نوشتن و بهینه‌سازی محتوا می‌دانستم که می‌توانید به شما کمک کنید تا تجربه بهتری را داشته باشید که استفاده از رقم بهتری داشته باشد و میزان حضور کاربر را داشته باشد. سایت را افزایش دهید. این برنامه همچنین باید توسط یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی شود.

دهم: رشته های تکنیک های لینک سازی

لینک سازی یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. همچنین، یکی از مباحثی است که برخی از افراد روش‌های سیاه و اشتباه آن را به شما می‌توانند یاد دهند. برای اینکه از لینک سازی نهایت بهره را ببرید، به لینک های با کیفیت نیاز دارید.

گام یازدهم: در کنفرانس ها و همایش های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت می کنند

راه دیگر برای بالا بردن مهارت های شما در سئو و مارکتینگ، حضور در رویدادها است. همایش‌ها و وبینارها منابع بسیار خوبی برای بیشتر جنبه‌های بازاریابی محتوای خاص و سئو هستند. در برخی از این رویدادها و همایش‌ها نکاتی گفته می‌شود که می‌توانید در این حوزه قوی‌تر از قبل باشید و از آنها در پیشبرد کارها و فعالیت‌های سئوی خود استفاده کنید. حضور در رویدادهای فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مستقیماً از زبان متخصصان این صنعت نکاتی را بشنوید، فرصتی که ممکن است در آینده به دست نیاورید.

گام دوازدهم: صبور باشید

همان‌طور که ممکن است، متخصصان به کار زمان‌بری نیاز دارند و به سال‌ها تجربه و تلاش نیاز دارند. در مورد تغییرات در الگوریتم های سئو هوشیار باشید و مدام خود را به روز کنید. هیچ یک از این موارد با عجله و یک روز امکان پذیر نیست. اگر برای متخصص سئو شدن اشتیاق داشته باشید، می‌توان صبر کرد تا کار خود را انجام دهد و فرد حرفه‌ای در این زمینه باشد.

مهارت های لازم برای متخصص سئو

سئو و کار در این زمینه به قابلیت‌های تحلیلی قوی و شناخت فناوری نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید، باید مهارت‌ها و مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • از کار در زمینه فناوری و با ابزارهای تجزیه و تحلیل و لذت بردن.
  • در زمینه طراحی و مدیریت وب دانش داشته باشید.
  • در زمینه تحلیل، مهارت های بالایی داشته باشید.
  • در مورد بررسی داده ها و رسیدن به نتیجه از آنها ماهر باشید.

جمع بندی

بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، این امکان را برای شما فراهم کرده است که در این زمینه متخصصان را انتخاب کنید. اگر بهینه سازی وب سایت و کار با ابزارهای مورد علاقه خود را در این زمینه با راه استعداد میبینید، درستی را انتخاب کنید. می‌توانید از همین امروز کار را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

انتهای مطلب/ منبع