بهینه سازی موتورهای جستجو بخش اساسی هر استراتژی بازاریابی دیجیتال است. سئو برای آوردن ترافیک واجد شرایط به کسب و کار شما، افزایش درآمد و تاثیرگذاری بر KPIهای مهم برای کسب و کار شما است. راه های بی شماری برای بهینه سازی سایت برای جستجوی ارگانیک وجود دارد. با این حال، مهمترین بخش هر استراتژی سئو این است که اطمینان حاصل شود که محتوای سایت شما به راحتی توسط موتورهای جستجو و افراد به طور یکسان قابل درک است . چه در حال راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید یا بهینه‌سازی برای یک برند معتبر باشید، ممکن است به چیزهای مختلفی از این لیست نیاز داشته باشید.

چک لیست ابزارهای سئو

بررسی مجموعه ابزار خود یک مکان عالی برای شروع است. زیرا راه اندازی وب مستر و سایر ابزارها به شما امکان می دهد عملکرد سایت خود را نظارت کنید و تغییرات مهمی ایجاد کنید ، به خصوص اگر با چندین تیم کار می کنید.

  • می‌توانید از حساب Google Analytics، Google Ads  یا Gmail موجود خود برای راه‌اندازی یک حساب جستجوی Google استفاده کنید.
  • برای Bing Webmaster Tools ، می توانید به همین ترتیب با یک حساب کاربری موجود یا جدید مایکروسافت، گوگل یا فیس بوک ثبت نام کنید.
  • راه اندازی Google Analytics چه از GA4 استفاده کنید یا از پلتفرم های تحلیلی دیگری مانند adobe، راه اندازی تجزیه و تحلیل یک گام مهم در یک کمپین بازاریابی جدید است. یک پلت فرم تجزیه و تحلیل برای ردیابی فعالیت سایت، از ترافیک سایت گرفته تا تبدیل، ضروری است.
  • نصب افزونه های : SEO برخی از افزونه ها ممکن است تلاش های سئوی شما را برای پیاده سازی آسان تر کنند.
  • دانلود رایگان ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی: در حالی که ابزارهای پولی عالی وجود دارد، می توانید به ابزارهای عالی تحقیق کلمات کلیدی به صورت رایگان دسترسی داشته باشید.
  • اگر حساب Google Ads خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید ویژگی «دریافت ایده» Google Keyword Planner را نیز تکمیل کنید.
  • برخی از ویژگی های موتور جستجوی خود گوگل نیز مفید هستند. برای شروع تحقیقات کلمات کلیدی، می‌توانید از پیشنهاد خودکار یا «People also Asked» استفاده کنید .

چک لیست فنی سئو

ممکن است بخواهید قبل از شروع محتوا، سلامت سایت فنی خود را بررسی کنید. درست مانند نحوه تنظیم ابزارهای وب مستر به شما این امکان را می دهد که عملکرد سایت خود را نظارت کنید، سئو فنی تضمین می کند که سایت شما می تواند ایندکس شود. بدون این، رتبه بندی برای هر چیزی دشوار خواهد بود.

  • پروتکل HTTPS: آیا وب سایت شما با پروتکل HTTPS ایمن است؟ افزودن گواهی SSL می‌تواند به امنیت و رمزگذاری وب‌سایت شما و کدهای پاسخ ارسالی کمک کند.
  • ارسال نقشه سایت: در Google Search Console ، در قسمت Index، می توانید نقشه سایت را پیدا کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد نقشه‌های سایت جدید ارسال کنید، و همچنین ارسال‌های نقشه سایت تاریخی را مشاهده کنید.

چند نکته اضافی در مورد نقشه سایت  XML:

  • فقط نسخه متعارف URL را شامل شود
  • این URL ها باید کد وضعیت ۲۰۰ را برگردانند
  • از یک فایل zip  برای فشرده سازی نقشه سایت XML استفاده کنید
  • اگر چندین نقشه سایت وجود دارد، یک فایل فهرست نقشه سایت XML ایجاد کنید
  • همچنین می توانید یک نقشه سایت XML برای تصاویر و ویدیوها ایجاد کنید
  • نقشه های سایت XML باید هنگام ایجاد، حذف یا تغییر مسیر URL ها به روز شوند
  • سازگاری با موبایل: آیا وب سایت شما برای موبایل مناسب است؟ حتی اگر اکثر کاربران شما از یک دستگاه دسکتاپ از وب سایت شما بازدید می کنند، گوگل در درجه اول وب سایت ها را با استفاده از یک عامل گوشی هوشمند می شناسد. به این معنی که داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل برای دید شما بسیار مهم است.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

در حالی که «بهترین» شیوه‌های سئو همیشه در حال تغییر هستند، گوگل همچنان از کلمات کلیدی به عنوان راه اصلی برای درک محتوای سایت شما استفاده می‌کند. پردازش زبان Google اکنون شامل الگوریتم‌های قدرتمندی مانند BERT و MUM است که به سطوح درک پرس و جو نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شوند. کسب مهارت در تحقیق کلمات کلیدی نه تنها به شما کمک می کند تا بفهمید گوگل به دنبال چه چیزی است، بلکه فرصت های بیشتری را برای کسب و کار شما کشف می کند.

  • از ابزارهای سئو برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با دم بلند استفاده کنید.
  • می‌توانید از این راهنما برای شروع تحقیقات عمیق کلمات کلیدی استفاده کنید. این فرآیند بسته به نوع پروژه ای که روی آن کار می کنید متفاوت خواهد بود.
  • هدف جستجوگر و نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بررسی کنید. در حالی که روند شما تغییر خواهد کرد، باید اطمینان حاصل کنید که نیازهای مخاطبان خود را درک می کنید. از طریق رفتار جستجوی مشتری بالقوه خود تحقیق کنید.
  • درک اینکه گوگل چگونه محتوا را در اولویت قرار می دهد به شما کمک می کند تا اولویت بندی کنید که کدام ابتکار مهم است.
  • کلمات کلیدی را شناسایی کنید که با UVP ها اهداف اصلی شما مطابقت دارند. ما اغلب در تحقیقات کلمات کلیدی گم می شویم و متأسفانه تعداد زیادی “رفع سریع” آنلاین و خدماتی وجود دارد که ادعا می کنند بهترین کلمات کلیدی، راه حل ها یا افزونه ها را برای سئو ارائه می دهند. با این حال، هیچ چیز نمی تواند بر آنچه که محصول یا خدمات شما را متمایز می کند، ارجحیت داشته باشد.
  • کلمات کلیدی را برای سایت خود ترسیم کنید. یکی از روش های محبوب تحقیق کلمات کلیدی، نگاشت کلمات کلیدی است . شما می توانید از این روش برای هدف قرار دادن عبارات سر خاص به بخش های سایت استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی کلمات کلیدی جلوگیری کنید.
  • به‌روزرسانی محتوای قدیمی‌تر که متناسب با همان نیاز باشد، بخش مهمی از تازگی است که در زیر در بخش محتوای با کیفیت به آن می‌پردازیم.
  • منبع اطلاعات از جوامع عمومی و آنلاین، این روش دیگری برای یادگیری مشتری شما است.
  • درباره رقبای خود تحقیق کنید. مثل همیشه، تحقیقات رقبا می تواند به روش های مختلفی انجام شود و ایده هایی را ارائه دهد که ممکن است خارج از مجموعه کلمات کلیدی شما باشد.
  • برای منابع اضافی با شراکت آژانس مشورت کنید. همچنین می توانید اطلاعات زیادی از اطلاعات کسب و کار را از داده های جستجو به دست آورید. اگر به دنبال گسترش تخصص خود و تقویت توانایی خود برای اجرای اهداف تهاجمی تر هستید، ممکن است مشاوره با یک آژانس مناسب برای کسب و کار شما باشد.
همچنین بخوانید:   راهنمای مدیر وب سایت برای بهینه سازی درون صفحه

چک لیست کیفیت محتوا

کیفیت محتوا برای گوگل اهمیت زیادی دارد. تولید محتوای باکیفیت هم تجربه کاربر را بهبود می بخشد و هم اغلب به همراستایی برند شما با توصیه های گوگل کمک می کند. حتی زمانی که وضعیت سئو تغییر می کند، محتوای با کیفیت ابتدا توسط موتورهای جستجو پاداش می گیرد.

  • سوالات: آیا به خاطر تولید محتوا محتوا تولید می کنید ؟ گوگل توصیه می کند که محتوای سایت حداقل باید به ۳ نوع جستجوی جستجو پاسخ دهد: تراکنشی، ناوبری و اطلاعاتی.
  • قیف بازاریابی و UVP خود را در نظر بگیرید.
  • EAT : راهی برای ارزیابی کیفیت سازنده محتوا، خود محتوا و سایت به عنوان یک کل است.
  • آیا محتوای شما معتبر است؟ EAT برای کمک به ارزیابی کنندگان کیفیت گوگل برای ارزیابی کیفیت نتایج جستجو استفاده می شود.
  • ما همچنین می توانیم EAT را به عنوان راهی برای کاهش سرعت انتشار اطلاعات نادرست در نظر بگیریم. جستجوگران بر اطلاعات دقیق تکیه می کنند و یکی از راه های پاداش دادن به محتوای با کیفیت این است که اطمینان حاصل شود که محتوا توسط منابع آگاه و قابل اعتماد نوشته شده است. گوگل فهرست گسترده ای از عواملی را ارائه می دهد که ارزیابی کنندگان کیفیت هنگام ارزیابی کیفیت SERP ها به دنبال آن هستند.
  • آیا شما متخصصی داشتید که مطالب خود را بنویسد؟
  • آیا به نوع سایتی که دارید توجه کرده اید؟ سایت‌های کسب و کار الکترونیک ممکن است کمی متفاوت باشند. کسب و کارهای کسب و کار الکترونیک ممکن است نیاز به تمرکز بیشتر بر بهبود محتوای مقیاس پذیر یا متمرکز بر محصول داشته باشند.
  • آیا محتوای شما از داده های ساخت یافته استفاده می کند ؟ برای مثال، پیاده‌سازی طرح‌واره برای پرسش‌های متداول، نمایش اطلاعات شما را در یک قطعه برجسته یا سایر ویژگی‌های SERP برای Google آسان‌تر می‌کند. این نوع ترفندها می‌توانند سایت شما را در معرض دید بیشتری قرار دهند.
  • برای بررسی محتوای همیشه سبز، پست‌ها، صفحات و وبلاگ‌های قدیمی را دوباره مرور کنید. چگونه می‌توانید پست‌های قدیمی‌تر را اصلاح کنید و آنها را برای چشم‌انداز فعلی به‌روزرسانی کنید؟ آیا می توانید محتوای همیشه سبز را به یک مرکز محتوا اضافه کنید؟
  • نمایه بک لینک خود را بررسی کنید. از یک ابزار قابل اعتماد استفاده کنید یا با یک آژانس شریک مشورت کنید تا نمایه خود را با ابتکارات محتوای بیشتر تقویت کنید.
همچنین بخوانید:   راهنمای کامل سئو برای سایتهای خبری: بهینه‌سازی برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو

چک لیست سئو روی صفحه

از این چک لیست برای توصیه های داخل صفحه استفاده کنید. سئوی درون صفحه روشی برای تولید محتوای با کیفیت است که هم تجربه کاربر را بهبود می بخشد و هم به همسویی برند شما با توصیه های گوگل کمک می کند. استراتژی‌های سئوی درون صفحه پس از تولید خود موضوع، وارد مرحله بهینه‌سازی محتوای شما در سطح URL یا صفحه می‌شوند. عناصر زیر از یک صفحه وب همگی در کمک به موتورهای جستجو برای درک وب سایت شما نقش دارند. چندین استراتژی وجود دارد که شامل بهینه سازی برخی یا همه این عناصر است.

  • URL : آدرس وب صفحه ساختار URL، خوانایی و کلمات مورد استفاده می تواند به ارتباط موضوعی، توانایی رتبه بندی و نرخ کلیک از جستجو کمک کند.
  • برچسب عنوان: در برگه صفحه در مرورگر شما ظاهر می شود و نحوه نمایش صفحه شما در نتایج جستجو است. موتورهای جستجو از تگ عنوان به عنوان نشانگر موضوع صفحه استفاده می کنند.
  • توضیحات متا: در نتایج جستجو ظاهر می شود و می تواند بر نرخ کلیک از جستجو به سایت شما تأثیر بگذارد.
  • سرفصل ها: عنوان ها یک سلسله مراتب ساختاری برای محتوای شما ارائه می دهند و زمینه موضوعی را برای موتورهای جستجو فراهم می کنند.
  • پیوندهای داخلی: پیوندهایی با استفاده از لنگر به سایر محتوای سایت شما که اطلاعات بیشتری را در اختیار خوانندگان قرار می دهد. Anchor text به خوانندگان و موتورهای جستجو درک درستی از موضوع صفحه بعدی می دهد.
  • کپی بدنه: کپی HTML در صفحه به درک گوگل از محتوا کمک می کند و اغلب هدف کاربران را برآورده می کند. این می تواند شامل پاراگراف ها، لیست ها، جداول و موارد دیگر باشد.
  • تصاویر: تصاویر بهینه شده با ارائه زمینه عناصر بصری و محتوا برای نتایج تصویر، دید ارگانیک را افزایش می دهند.

URL  چیست؟

آدرسی است که یک بازدید کننده (یا یک ربات) می تواند از محتوای خاصی در سایت شما بازدید کند. شما می توانید این را مانند آدرس فیزیکی خانه خود در نظر بگیرید. یک URL شامل مجموعه ای از اطلاعات در ساختار خود است.

  • پروتکل نشان می دهد که آیا سایت امن (https://) یا ناامن (http://) است .
  • نام دامنه نام وب سایت است. این معمولاً می تواند نام سازمان، کسب و کار، شخص یا هدف سایت باشد.
  • مسیر صفحه ، یا ساختار پوشه، می‌تواند موقعیت صفحه را در رابطه با بقیه سایت یا آدرس صفحه مقصد توضیح دهد.

آیا URL ها عامل رتبه بندی هستند؟

عبارات استفاده شده در URL می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند صفحه در مورد چیست و بنابراین به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته می شود.  علاوه بر این، خوانایی URL های شما می تواند بر نرخ کلیک از جستجو تأثیر بگذارد و به بازدیدکنندگان کمک کند تا بفهمند در کجای سایت قرار دارند.

بهترین شیوه های URL

از آنجایی که URL می تواند به بازدیدکنندگان نشان دهد که در معماری سایت کجا هستند، استفاده از ساختارهای پوشه سازگار و مرتبط مهم است. خواندن URL های کوتاهتر برای بازدیدکنندگان آسان تر است و بنابراین متوجه می شوند که صفحه در مورد چیست.  به طور کلی، هر چه مسیر صفحه به دامنه نزدیکتر باشد، اهمیت صفحه بیشتر می شود. همیشه اینطور نیست، اما مهم است که هنگام ایجاد URL های خود به خاطر داشته باشید.

تگ عنوان چیست؟

یک برچسب عنوان عالی مانند یک تیتر عالی است. هم خواننده را جذب می کند و هم اطلاعات کافی در مورد موضوع برای نشان دادن آنچه که کسی می تواند انتظار داشته باشد در محتوا پیدا کند را ارائه می دهد. تگ عنوان یک عنصر HTML در قسمت head است که در برگه مرورگر و به صورت حروف آبی در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

تفاوت بین عنوان صفحه و تگ عنوان چیست؟

تگ عنوان محتوایی است که توسط مالک سایت در تگ HTML تعریف شده است. عنوان صفحه همان چیزی است که گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد. عنوان صفحه ممکن است تگ عنوان، عنوان اول صفحه، محتوای داخل صفحه یا ترکیبی از آن باشد.

آیا عنوان ها عامل رتبه بندی هستند؟

برچسب‌های عنوان به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شوند زیرا به اطلاع موتورهای جستجو در مورد موضوع اصلی صفحه کمک می‌کنند. آنها همچنین می توانند بر نرخ کلیک (CTR) از جستجو تأثیر بگذارند. استفاده از تاریخ‌ها، اعداد، سؤالات و تماس‌ها برای اقدام می‌تواند به افزایش CTR‌های جستجوی شما کمک کند.

همچنین بخوانید:   چگونه هزینه تبلیغات کسب و کار الکترونیک خود را برای بازگشت سرمایه بهینه کنید

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا قطعه ای است که در زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو نشان داده شده است. در داخل یک متا تگ، با استفاده از توضیحات نام، در قسمت سر سند شما قرار دارد. این متن برای ارائه خلاصه‌ای از محتوای صفحه و آنچه بازدیدکنندگان هنگام بازدید از صفحه می‌توانند انتظار داشته باشند، استفاده می‌شود.

آیا توضیحات متا یک عامل رتبه بندی هستند؟

توضیحات متا یک عامل رتبه بندی نیستند. با این حال، آنها می توانند تا حد زیادی بر نرخ کلیک صفحه از نتایج جستجو تأثیر بگذارند. بهترین شیوه‌های مبتنی بر اسناد Google شامل موارد زیر است:

  • برای هر صفحه از سایت خود یک توضیحات متا اعلام کنید
  • بر اساس محتوای هر صفحه توضیحاتی با کیفیت و منحصر به فرد ایجاد کنید
  • متن مربوط به محتوای صفحه را در توضیحات درج کنید

محدودیت کاراکتر توضیحات متا

طول نویسه توصیه شده برای توضیحات متا می تواند بر اساس موقعیت هایی مانند نوع دستگاه متفاوت باشد. توصیف ۱۵۰ کاراکتر یا کمتر توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که اگرچه حداقل محدودیت کاراکتر وجود ندارد، بهترین شیوه های ذکر شده در بالا باید رعایت شود.

سرفصل ها چیست؟

سرفصل ها تگ های HTML هستند که ساختار محتوای شما را مشخص می کنند. عناوین یک صفحه نشان می دهد که محتوای زیر شامل چه چیزی می شود. h1 مهم ترین است زیرا هر صفحه باید فقط یک تگ h1 داشته باشد تا عنوان و هدف کلی محتوا را ارائه دهد. بعد از h1، عناوین زیر (h2-h6) از نظر هدف کلی صفحه اهمیت کمتری پیدا می کنند. یک صفحه می تواند چندین تگ h2 برای نشان دادن طرح کلی محتوا داشته باشد. برچسب‌های h3-h6 باید برای شناسایی بخش‌های محتوای اضافی در محتوا استفاده شوند.

چرا سرفصل ها مهم هستند؟

سرفصل‌ها به خوانندگان اجازه می‌دهند تا محتوای صفحه را مرور کنند و بخش‌هایی را که در لحظه بازدید برایشان جذاب‌ترو مطلوب‌تر هستند، مرور کنند. آنها همچنین زمینه ای را در مورد محتوای بلافاصله پس از عنوان به موتورهای جستجو ارائه می دهند.

لینک های داخلی چیست؟

لینک های داخلی لینک هایی در صفحات سایت شما هستند که می توانند بازدیدکنندگان را به سایر صفحات سایت شما بفرستند.  آنها مهم هستند زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا روابط بین صفحات مختلف را درک کنند و فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا محتوای اضافی را کشف کنند.

کپی بدنه چیست؟

بدنه محتوا همه چیز بین عناوین صفحه است که اطلاعات واقعی مورد نظر یک بازدیدکننده را ارائه می دهد. این کپی باید حاوی محتوایی باشد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد، تفکیک جامعی از موضوعات ارائه دهد، و می‌تواند شامل انواع محتوای رسانه‌های مختلف باشد.

تصاویر چیست؟

تصاویر زمینه بصری و برون یابی را به رسانه های دیگر در وب سایت شما (متن، صدا، ویدئو و غیره) ارائه می دهند. آنها را می توان در قالب های مختلف از جمله JPEG، PNG و WebP ارائه کرد.

متن جایگزین تصویر چیست؟

ویژگی جایگزین با عنصر تصویر توضیحاتی را برای گوگل ارائه می دهد تا بفهمد تصویر چه چیزی را نشان می دهد. همچنین تضمین می کند که کاربرانی که قادر به نمایش تصاویر نیستند. به دلیل فناوری مرورگر یا واجد شرایط بودن ADA یک تجربه کاربری جایگزین ارائه می شود. متن جایگزین یک تصویر باید به ۱۲۵ کاراکتر محدود شود.

ابزارهایی برای بررسی عناصر روی صفحه

ابزارهای سریع، مؤثر و رایگانی که صاحبان سایت و سازندگان محتوا می‌توانند برای بررسی عناصر سئوی درون صفحه‌شان استفاده کنند، عبارتند از SEO Minion، Chrome Dev Tools و Web Developer.

SEO Minion

یک افزونه مرورگر است که برای کروم و فایرفاکس در دسترس است و URL صفحه، برچسب عنوان، توضیحات متا، سرفصل ها، لینک ها (داخلی و خارجی) و موارد دیگر را نمایش می دهد.

توسعه دهنده وب

Web Developer  یک افزونه در دسترس برای  Chrome، Firefox  و Opera است. افزونه ابزارهای زیادی را به مرورگر شما اضافه می کند، از جمله توانایی نمایش متن جایگزین تصویر، غیرفعال کردن جاوا اسکریپت و تگ های عنوان. پسوند توسعه دهنده وب با قابلیت نمایش متن جایگزین تصویر، جاوا اسکریپت و تگ های عنوان را غیرفعال می کند.

انتهای مطلب/ منبع