به عنوان بازاریاب، می دانیم که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ضروری است. این به صفحات وب کمک می کند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالایی داشته باشند. پس از همه، ۶۷٪ از کل کلیک ها به پنج نتیجه اول جستجوی ارگانیک در گوگل می رود. بنابراین برای ترافیک، سئو امری ضروری است. اما آیا تا به حال به استفاده از شیوه های سئو برای اطلاع رسانی تصمیمات بازاریابی فکر کرده اید؟ یا ایجاد فرصت های شبکه؟

تنها استفاده از سئو برای اهداف ترافیکی، بستن راه‌های مختلفی است که می‌توانید از مهارت‌هایی که در حال حاضر برای تصمیم‌گیری در زمینه‌های دیگر دارید استفاده کنید. برای دریافت ایده ای از روش های مختلف استفاده از سئو، قصد داریم انواع داده های سئو را توضیح دهیم، و لیست کوتاهی از اینکه چگونه داده های سئو می تواند منجر به تصمیمات بازاریابی بهتر شود.

انواع داده های سئو

  • ترافیک ارگانیک: ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی اطلاق می شود که از نتایج موتورهای جستجو به یک وب سایت می آیند در مقایسه با تبلیغات پولی. ترافیک ارگانیک مهم است زیرا نشان می دهد که آیا وب سایت شما پاسخی برای جست و جوهایی که مخاطبان به دنبال آن هستند دارد یا خیر.
  • نمایش‌های ارگانیک: نمایش‌ها زمانی است که محتوای دیجیتالی روی صفحه کاربر ظاهر می‌شود، و برداشت‌های ارگانیک زمانی است که بدون تبلیغات پولی اتفاق می‌افتد. Impressions به کاربر نشان نمی‌دهد که اقدامی انجام داده است، اما نشان می‌دهد که دسترسی شما چقدر است.
  • رتبه بندی ارگانیک: ممکن است متوجه شده باشید که گوگل تبلیغات را در بالای SERP ها و رتبه های بیشتری را در زیر رتبه بندی می کند. رتبه‌بندی‌های زیر این آگهی‌ها ارگانیک هستند، به این معنی که Google محتوای شما را بر اساس میزان پاسخگویی به سؤالات جستجو رتبه‌بندی می‌کند.
  • حجم جستجوی ماهانه کلمه کلیدی: حجم جستجوی ماهانه کلمه کلیدی نماینده تعداد جستجوهایی است که یک کلمه کلیدی در طول یک ماه داشته است. نشان دهنده میزان علاقه به یک کلمه کلیدی خاص است. شما می توانید MSV را بر اساس منطقه و همچنین در سطح جهانی اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی می تواند ۱۰۰ MSV در ایالات متحده و ۹۰۰ MSV در سراسر جهان داشته باشد.
  • تعداد بک لینک ها: بک لینک، هایپرلینکی در یک صفحه وب است که به سایت دیگری لینک می دهد. تعداد بک لینک هایی که وب سایت شما دارد مهم است زیرا شانس شما را برای رتبه بندی بالا در گوگل افزایش می دهد.
  • تعداد دامنه های ارجاع دهنده: اینها وب سایت هایی هستند که بک لینک را انجام می دهند. بنابراین، برای مثال، اگر بخواهید این پست را به سایت خود بک لینک دهید، سایت شما یک دامنه ارجاع خواهد داشت. اگر یک پست دیگر را از یک وب سایت دیگر بک لینک کنید، آنگاه دو پست خواهید داشت. دامنه های ارجاع دهنده می تواند بر اساس تعداد وب سایت ها افزایش یابد، اما نه تعداد دفعاتی که یک وب سایت بک لینک داده شده است.
  • سرعت صفحه: سرعت صفحه با مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه وب بارگذاری شود تعیین می شود. این توسط بسیاری از عوامل مختلف، مانند اندازه فایل و فشرده سازی تصویر تعیین می شود. سرعت صفحه برای سئو مهم است زیرا سرعت پایین می‌تواند باعث خروج بازدیدکنندگان از سایت شود.
همچنین بخوانید:   10 تکنیک برای افزایش ترافیک وبلاگ شما در 2024

چگونه داده های SEO می توانند به کسب و کار کمک کنند

ما انواع داده‌های سئو را تعریف کرده‌ایم که می‌توانید با آنها برخورد کنید و به روش‌های مختلف استفاده کنید. در این بخش، قصد داریم توضیح دهیم که چگونه اجزای مختلف سئو می‌توانند بر تصمیمات کسب و کار و بازاریابی تأثیر مثبت بگذارند.

۱. از حجم جستجو برای راهنمایی نام‌گذاری و برندسازی محصول استفاده کنید.

آیا در تلاش هستید که نام محصول خود را به گونه ای نام گذاری کنید که مخاطبان زیادی را جذب کند؟ آیا عرضه چند محصول گذشته شما نتایجی را که انتظارش را داشتید به همراه نداشته است؟ سعی کنید از حجم جستجو برای راهنمایی نحوه نامگذاری و برندسازی محصولات آینده استفاده کنید.

حجم جستجو به تعداد دفعاتی که یک عبارت جستجو توسط عموم استفاده می شود، اشاره دارد و معمولاً در قالب ماهانه ارائه می شود. اگر حجم جستجوی عبارات مربوط به محصول خود را آزمایش کنید، می توانید نامی ایجاد کنید که نشان دهنده انواع کلمات و عباراتی باشد که عموم از قبل برای توصیف خدمات شما استفاده می کنند.

۲. استراتژی کلمه کلیدی خود را بر اساس سطح علاقه سازماندهی کنید.

هر مرحله در سفر خریدار متفاوت است و به همین دلیل، پرس و جوهای جستجو بر اساس مرحله ای که مشتری در آن قرار دارد متفاوت خواهد بود. بیایید به نمونه ای از ارائه خدمات به سفر خریدار با استفاده از سئو نگاه کنیم. عبارت جستجوی “بازاریابی ورودی چیست” به احتمال زیاد توسط شخصی استفاده می شود که در اوایل سفر خود است و هنوز در مورد مفهوم بازاریابی ورودی یاد می کند. از طرف دیگر، پرس و جو “نرم افزار بازاریابی ورودی” نشان می دهد که شخص در حال حاضر به دنبال ابزاری برای حل مشکل خود است و در مراحل بعدی تصمیم خرید خود است.

همچنین بخوانید:   چگونه هدف گذاری کلمات کلیدی خود را بهبود بخشید

اگر کلمات کلیدی را بر اساس مراحل سفر خریدار سازماندهی کنید، می توانید استراتژی ای ایجاد کنید که بهترین تجربه را به مشتری ارائه دهد. همچنین می توانید ترافیک این کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید کسب و کار شما در مراحل مختلف سفر خریدار چقدر خوب عمل می کند.

۳. از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای ایجاد استراتژی مناسب برای مشتری استفاده کنید.

وقتی داده‌های ترافیک را از وب‌سایت خود جمع‌آوری می‌کنید، آیا از آن استفاده می‌کنید تا ببینید چگونه می‌توانید تجربه مشتری را بهبود ببخشید؟ از داده‌های SEO می‌توان برای ارزیابی اینکه چگونه حوزه‌های خاصی از استراتژی محتوای کلی شما را می‌توان بهبود بخشید، استفاده کرد.

محتوای خود را بر اساس موضوع، مانند مرحله سفر خریدار یا نوع محتوا، مرتب کنید و ترافیک صفحات مرتبط با آن موضوعات را تجزیه و تحلیل کنید. این به شما ایده می دهد که چگونه می توانید محتوای خود را بهینه کنید تا در هر مرحله از سفر خریدار عملکرد خوبی داشته باشد.

۴. از رتبه بندی های ارگانیک برای یافتن و درک رقابت استفاده کنید.

می توانید از رتبه بندی ارگانیک استفاده کنید تا ببینید محصول یا محتوای شما چگونه با رقبای خود مقایسه می شود. هر کسب‌وکاری برای جذب مشتری به موتور جستجو وابسته نیست، اما حتی اگر این کار را نکنید، دیدن اینکه چگونه رقبای شما برای عبارات جستجوی مرتبط با صنعت شما رتبه‌بندی می‌کنند، می‌تواند به شما بگوید که چه کاری انجام می‌دهند که کارآمد است. بنابراین، هنگامی که محصول خود را در گوگل جستجو می کنید، کسب و کار شما در مقایسه با سایرین در کجای SERP قرار می گیرد؟

به این فکر کنید که چگونه محتوای وب سایت ممکن است برای مشتریان ارزشمند باشد و چگونه می توانید محتوای خود را برای انتقال پیام ها به گونه ای که با آنها طنین انداز شود بهبود دهید. توجه داشته باشید که چگونه وب سایت های رقبا با شما متفاوت است. آیا صفحات وب سریع بارگذاری می شوند؟ آیا صفحات وب برای کلمات کلیدی که حتی برای آنها نمایش داده نمی شوید رتبه بندی می شوند؟

اینها تغییرات فنی کوچکی هستند که تأثیر زیادی بر سئو می‌گذارند. زمان بارگذاری و کلمات کلیدی دو عامل سئو هستند که به تجربه کلی کاربر و رتبه SERP کمک می کنند. ممکن است بتوانید با بررسی کارهایی که رقبای رده بالا انجام می دهند الهام بگیرید که دو مشکل را به طور همزمان حل می کند تا ببینید آیا آنها اطلاعاتی را ارائه می دهند که شما نیستید.

همچنین بخوانید:   راهنمای تجزیه و تحلیل سئوی رقبا چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

۵. از داده های بک لینک برای شناسایی فرصت های شبکه استفاده کنید.

شاید موضوع خاصی وجود داشته باشد که احساس می کنید می توانید یک پست وبلاگ تخصصی درباره آن بنویسید. کلمات کلیدی در مورد آن موضوع را شناسایی کنید. اگر کلمه کلیدی که پیدا کردید با هدف مخاطبان شما مطابقت دارد اما محتوا با برخی از محتوای دیگر وب سایت شما رقابت می کند، این ایده را کنار نگذارید.

در عوض، با وب‌سایت‌های مشابه در صنعت تماس بگیرید و در مورد پست مهمان یا فضای مشارکت‌کننده مهمان سؤال کنید. به این ترتیب، کار شما همچنان توسط مخاطبان مناسب دیده می شود و می توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. از معیارهای سئو مانند بک لینک ها استفاده کنید تا بفهمید کدام سایت ها قبلاً از شما در محتوای خود استناد می کنند و سپس شناسایی کنید که کدام دامنه ها به آنها بک لینک می دهند. این یک راه عالی برای جستجوی شرکای است که ممکن است بخواهید با آنها پست مهمان ارسال کنید یا حتی یک کمپین بازاریابی مشترک را اجرا کنید.

مشارکت در یک پست مهمان همچنین رابطه ای را با کسب و کار دیگری در این صنعت آغاز می کند. این اتصال می‌تواند برای همکاری‌های آینده مفید باشد و به شما کمک می‌کند تا از سایت‌هایی که در آن مشارکت می‌کنید، به وب‌سایت خود بک لینک بسازید. به یاد داشته باشید که بک لینک ها از نظر گوگل یک فاکتور مهم رتبه بندی هستند.

به طور مشابه، اگر موضوعی را پیدا کردید که فکر می‌کنید در وبلاگتان عالی است، اما منابع/زمان لازم برای نوشتن آن را ندارید، می‌توانید برای مشارکت با یک متخصص در صنعت تماس بگیرید. به این ترتیب، شانس رتبه بندی وب سایت خود را در SERP از دست نمی دهید، همچنان یک رابطه صنعتی ایجاد می کنید و این به کسب و کار شما اعتبار بیشتری می بخشد.

جمع بندی

سئو نمی تواند همه عملکردهای شغلی را حل کند، اما می تواند به تصمیمات بازاریابی آگاهانه تری منجر شود. وقتی از داده‌ها استفاده می‌کنید، مانند حجم جستجو، می‌توانید شروع به ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای مشتری کنید. علاوه بر این، می‌توانید به تجربه مشتری در هر سطحی توجه کنید و مطمئن شوید که کمپین‌هایتان مرتبط باقی می‌مانند. دفعه بعد که متوجه شدید در برندسازی، ایده های محتوا یا درک مشتری خود گیر افتاده اید، به این فکر کنید که سئو چگونه می تواند به چالش شما کمک کند.

انتهای مطلب/ منبع