۴ Google Analytics جدیدترین نسخه Google Analytics است. این یک نسل کاملاً جدید از تجزیه و تحلیل وب است که به بازاریابان اجازه می دهد تا به طور مؤثر معیارهای مهم استفاده از مشتری را تجزیه و تحلیل کنند، نه فقط ترافیک را ردیابی کنند. Google Analytics 4 کل مسیر مشتری را در چندین پلتفرم ردیابی می کند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می کند تا بینش دقیق تری در مورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت و برنامه شما ارائه دهد.

GA4 همچنین بر حفظ حریم خصوصی مشتری متمرکز است. این در مواجهه با برخی از آخرین قوانین حفظ حریم خصوصی ، مانند GDPR  و CCPA است. GA4 با ردیابی اول حریم خصوصی، اندازه‌گیری داده‌های بین کانالی و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزاری پیشرفته است که بینش‌های بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

تفاوت بین Google Analytics 4 و Universal Analytics چیست؟

واضح‌ترین تفاوت بین Google Analytics 4 و Universal Analytics این است که GA4 به شما امکان می‌دهد از فعالیت‌هایی که در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها رخ می‌دهد گزارش دهید. تعدادی تفاوت دیگر نیز وجود دارد، از جمله:

  • از هدر دادن پول خودداری کنید و پتانسیل پنهان تبلیغات خود را باز کنید.
  • قدرت تبلیغات عمدی را کشف کنید.
  • به مخاطبان هدف ایده آل خود برسید.
  • کارایی هزینه تبلیغات را به حداکثر برسانید.

Google Analytics 4  دارای داشبورد جدیدی است

اولین تغییری که احتمالاً متوجه آن خواهید شد داشبورد کاملاً جدید است. ساده‌تر است و بسیاری از گزارش‌هایی که به آن‌ها عادت داشتید از بین رفته یا منتقل شده‌اند. نوار پیمایش سمت راست شامل دکمه‌هایی برای خانه، گزارش‌ها، کاوش، تبلیغات، پیکربندی و کتابخانه است.

همه اندازه‌گیری‌ها رویدادهایی در GA4 هستند

با  Universal Analytics، بازدید از صفحه مهمترین معیار بود. با  Google Analytics 4، همه اندازه‌گیری‌ها رویداد هستند. به جای دیدن داده های کلی، اکنون می توانید درک کامل تری از نحوه تعامل کاربران با برنامه و وب سایت خود به دست آورید. همچنان می‌توانید گزارش‌های سطح جلسه را مشاهده کنید، اما توانایی تجزیه آن از طریق تعامل به معنای گزارش‌ها و بینش‌های عمیق‌تر است.

این یک تغییر بزرگ است، اما در واقع ردیابی مشتریان را در طول سفر آسان‌تر می‌کند. در ابتدا فرض می‌کرد که بازدید از صفحه مهم‌ترین معیار است، این دیگر درست نیست. ممکن است پارامترهای جدید منحنی یادگیری داشته باشند، اما شما به داده های بیشتری دسترسی خواهید داشت.

با گوگل آنالیتیکس ۴ به بینش های پیش بینی کننده دسترسی پیدا کنید

همچنین بخوانید:   نحوه محاسبه و بهبود نرخ ریزش آژانس خود

در حالی که نگاه کردن به رفتارهای گذشته برای درک مخاطب مفید است، اما به شما در تصمیم گیری فعالانه کمک نمی کند. با معیارهای پیش‌بینی قدرتمند  GA4 ، می‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده را در مقیاس بزرگ بگیرید. برای اکثر کسب و کارها، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده می تواند به طور قابل توجهی بر کمپین های هدف گیری مجدد تأثیر بگذارد. معیارهای هوش مصنوعی عبارتند از:

  • احتمال خرید
  • احتمال ریزش
  • پیش بینی درآمد

این معیارها همچنین می توانند عملکرد وب سایت را بهبود بخشند. می توانید بر اساس رفتارها و نیازهای مخاطبان مختلف، قیف های سفارشی ایجاد کنید. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر، پیشنهادها همچنان بهبود خواهند یافت.

GA4  به بازاریابان کنترل بیشتری می دهد

GA4 به شما امکان می‌دهد داشبورد را سفارشی کنید و به شما امکان می‌دهد گزارش‌هایی را ببینید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند. حتی در ارتباط با Google Data Studio به خوبی کار می‌کند تا بتوانید تجسم‌های سفارشی داده‌های جمع‌آوری‌شده را ایجاد کنید.

همچنین می توانید بخش های سفارشی را بر اساس رویدادها ایجاد کنید که اساساً زیر مجموعه ای از رویدادهایی هستند که در وب سایت یا برنامه شما رخ داده اند. این به شما امکان می دهد تا تعاملات مشتری را با دقت بیشتری پیگیری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید در تمام رویدادهای تبدیلی که در یک مکان خاص رخ داده‌اند، بخش‌هایی ایجاد کنید. این قابلیت ها این امکان را فراهم می کند که دید دقیق تری از کاربران و رفتارهای آنها داشته باشید.

چگونه از Google Analytics 4 استفاده کنم؟

اکنون که قدرت پلتفرم جدید گوگل آنالیتیکس را درک کرده اید، نحوه استفاده از آن را نشان می دهیم.  با دنبال کردن مراحل زیر شروع کنید. این به شما کمک می کند تا اصول اولیه و نحوه پیمایش پلتفرم جدید را درک کنید.

نوار جستجوی جدید را تست کنید

نوار جستجو در GA4 به شما امکان می دهد بیش از هر زمان دیگری دسترسی داشته باشید، از جمله پاسخ های فوری برای سؤالات خاص (مانند “تعداد کاربر در این ماه در مقایسه با سال گذشته”)، گزارش ها یا اطلاعات بینش خاص، پیکربندی دارایی، یا دسترسی به محتوای راهنما.

داشبورد  google analytics 4

توجه: تعدادی از موارد منوی پیمایش از جمله مخاطبان و کتابخانه در این اسکرین شات نیستند، اما اگر به ویرایشگر دسترسی دارید، باید در داشبورد شما قابل دسترسی باشند.

داشبورد گزارش ها را کاوش کنید

از داشبورد، روی نماد دوم در نوار ناوبری سمت چپ کلیک کنید، نمادی که شبیه یک نمودار است. این شما را به داشبورد گزارش‌ها می‌برد، که عکس‌های فوری گزارش‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد. بیشتر گزارش هایی که به دیدن آنها عادت کرده اید در این برگه هستند، اگرچه ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند.

همچنین بخوانید:   تاثیر سئو بر آگاهی از برند چیست

برگه گزارش  google analytics 4

حجم زیادی از داده ها در اینجا وجود دارد. فرض کنید می خواهید ببینید چند نفر یک صفحه خاص را مشاهده کرده اند. در این داشبورد، روی “درگیری” کلیک کنید و سپس به نمودار “نمایش ها بر اساس عنوان صفحه و کلاس صفحه” نگاه کنید.

برگه گزارش  google analytics 4

همچنین می‌توانید آمار جذب، کسب درآمد و جمعیت‌شناسی کاربر را در اینجا مشاهده کنید. اگر می‌خواهید معیارهای مختلف را مقایسه کنید، نماد + را در بالا (در کنار نمای کلی تعامل) انتخاب کنید.

عکس فوری گزارش های خود را سفارشی کنید

یکی از ویژگی‌های مورد علاقه من، قابلیت شخصی‌سازی عکس‌های فوری گزارش‌ها است تا بتوانید داده‌هایی را که برای شما مهم‌تر است را در یک نگاه ببینید. این همچنین به شما کمک می کند GA4 را کمی بهتر بشناسید تا راحت تر از آن استفاده کنید.

یک رویداد جدید ایجاد کنید

رویدادها در Google Analytics جدید بسیار مهم هستند. در واقع، این روشی است که تقریباً همه چیز را ردیابی خواهید کرد. برای ایجاد این تغییرات به یک نقش ویرایشگر در GA نیاز دارید. برای ایجاد یک رویداد جدید، به تنظیمات > رویدادها بروید. سپس روی ایجاد رویداد کلیک کنید. جریان داده را انتخاب کنید،اگر بیش از یک ویژگی در GA دارید.

گزارش خود را نام ببرید. به عنوان مثال، با استفاده از <مکان مخاطب، کانال جذب>، ممکن است گزارشی «بازدیدکنندگان آمریکایی از شبکه‌های اجتماعی» یا موارد مشابه نامیده شود. ایجاد یک نامگذاری استاندارد به سازماندهی شما کمک می کند. در فیلد «شرایط تطبیق»، رویداد موجود را وارد کنید که بر اساس آن خواهد بود.

اگر می‌خواهید از پارامترهای مشابه رویداد اصلی استفاده کنید، گزینه «کپی پارامترها از رویداد منبع» را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید رویداد جدید شما هنگام کلیک فعال شود و از قبل رویدادی برای آن وجود داشته باشد، باید این کادر را علامت بزنید. هر تغییری را که می خواهید در رویداد جدید ایجاد کنید، مشخص کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید زمانی که فردی کلیک می‌کند و سپس اقدام دیگری انجام می‌دهد، آن را در اینجا اضافه کنید.

ایجاد یک گزارش در گوگل آنالیکس ۴

همچنین بخوانید:   چگونه برای سئوی محلی لینک بیلدینگ انجام دهیم

به مخاطبان پیشنهادی مراجعه کنید

Google Analytics 4 اکنون مخاطبان جدیدی را پیشنهاد می کند. اگر به دنبال گسترش پایگاه کاربری خود یا ورود به بازارهای جدید هستید، این اطلاعات می تواند بسیار مهم باشد. وقتی یک دارایی GA4 ایجاد می‌کنید، درباره کسب ‌و کارتان، از جمله دسته‌بندی صنعتتان، به Google اطلاع خواهید داد.

سوالات متداول

Google Analytics 4  چیست؟

Google Analytics 4 یک ویژگی تحلیلی جدید است که توسط گوگل ارائه شده است. به کاربران امکان می دهد داده های وب سایت ها، برنامه ها یا هر دو وب سایت و برنامه ها را تجزیه و تحلیل کنند. این یک طراحی مجدد کامل از GA است، بنابراین کمی منحنی یادگیری وجود دارد.

تفاوت بین Google Analytics 4 و GA قدیمی چیست؟

تفاوت اصلی بین Google Analytics 4 و GA قدیمی در ردیابی دو نوع دارایی متفاوت است. Google Analytics 4 می تواند تجزیه و تحلیل وب سایت ها و برنامه ها را ردیابی کند، در حالی که GA قدیمی فقط می تواند تجزیه و تحلیل وب سایت را ردیابی کند.

آیا Google Analytics 4 رایگان است؟

مشابه Universal Analytics، Google Analytics 4 یک نوع دارایی رایگان است. هیچ هزینه ای با استفاده از یک (یا چند) ویژگی GA4 در حساب شما وجود ندارد.

آیا می توانید Google Analytics 4 و Universal Analytics را همزمان اجرا کنید؟

بله، در حال حاضر می توانید هر دو پلتفرم را به صورت موازی با یکدیگر اجرا کنید. UA جمع آوری داده ها را در تابستان ۲۰۲۳ متوقف می کند، بنابراین مطمئن شوید که GA4 را نصب کرده اید، حتی اگر هنوز برای سوئیچ آماده نیستید.

چرا استفاده از Google Analytics 4 اینقدر سخت است؟

GA4  بسیار قابل تنظیم است، که می تواند یادگیری آن را سخت کند. با این حال، هنگامی که از آن استفاده کردید، متوجه خواهید شد که به بینش های عمیق تری دسترسی خواهید داشت که می توانید از آنها برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید.

جمع بندی

Google Analytics 4 یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که بینش ارزشمندی را به مخاطبان شما ارائه می دهد. مزایای متعددی برای GA4 وجود دارد، از جمله ردیابی بین پلتفرمی، کنترل بیشتر بر داده‌ها و بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی . خوشبختانه، راه اندازی یک ویژگی GA4 در وب سایت یا برنامه شما آسان است. مراحل ذکر شده در بالا باید کمتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد، بنابراین هیچ بهانه ای برای به تعویق انداختن انتقال وجود ندارد.

انتهای مطلب/ منبع