گوگل به چیزهای زیادی معروف است، اما هر کسی که یک وب سایت را اداره می کند می داند که دوست دارد تغییرات بزرگی به نام رضایت مشتری ایجاد کند. یکی از بزرگترین تغییرات آتی آنها مربوط به الگوریتم پلتفرم Analytics است.

GA4  چیست؟

قبل از اینکه به نحوه انتقال داده‌های شما به پلتفرم جدید Google بپردازیم، باید به این موضوع بپردازیم که دقیقاً چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید.  Google Analytics 4  که با نام GA4 نیز شناخته می شود، آخرین نسخه ابزار تجزیه و تحلیل وب گوگل است. این طراحی شده است تا به صاحبان وب‌سایت کمک کند تا بفهمند مردم چگونه با سایت‌ها و برنامه‌هایشان تعامل دارند و از این اطلاعات برای بهبود تجربه کاربری خود و افزایش نرخ تبدیل استفاده کنند.

به زبان ساده، GA4 داده‌های بازدیدکنندگان یک وب‌سایت یا برنامه را ردیابی و جمع‌آوری می‌کند، و سپس آن داده‌ها را در انواع گزارش‌ها و تجسم‌ها ارائه می‌کند که می‌تواند برای درک مواردی مانند بازدیدکنندگان از کجا آمده‌اند، چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند، استفاده شود.

برخی از ویژگی های اصلی GA4 عبارتند از:

  • ردیابی بین دستگاهی و بین پلتفرمی: GA4 می‌تواند فعالیت کاربر را در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف، از جمله برنامه‌های وب و موبایل، ردیابی کند، بنابراین می‌توانید نحوه تعامل کاربران با برند شما را در نقاط تماس مختلف مشاهده کنید.
  • ردیابی مبتنی بر رویداد: GA4 رویدادها یا اقدامات خاصی را که کاربران در وب‌سایت یا برنامه شما انجام می‌دهند، مانند کلیک کردن روی یک دکمه یا پر کردن یک فرم، ردیابی می‌کند. این به شما این امکان را می دهد که ببینید کاربران چگونه با سایت شما تعامل دارند و مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید.
  • یادگیری ماشینی: GA4 شامل قابلیت‌های یادگیری ماشینی است که می‌تواند به شما در درک رفتار کاربر، شناسایی الگوها و یافتن بینش‌هایی که تشخیص دستی آنها دشوار است کمک کند.
  • ادغام با ابزارهای دیگر: GA4 را می توان با سایر ابزارهای Google، مانند Google Ads، Google BigQuery و Google Cloud Storage ادغام کرد و به شما این امکان را می دهد که ببینید کمپین های تبلیغاتی و سایر ابتکارات شما چگونه بر عملکرد وب سایت شما تأثیر می گذارد.

تفاوت بین GA4 و Universal Analytics

GA4  در جولای ۲۰۲۳، زمانی که جایگزین نسخه فعلی GA معروف به Universal Analytics (UA) شد، تنها گزینه Google Analytics  خواهد شد. ما ویژگی‌ها و معیارهای GA4 را به طور عمیق در زیر بررسی خواهیم کرد، اما دانستن اینکه تفاوت‌های این دو پلتفرم چیست و چرا گوگل چنین تغییر عظیمی را ایجاد می‌کند مفید است.

مدل داده

یک تفاوت اصلی این است که GA4 از مدل داده متفاوتی نسبت به UA استفاده می کند. مدل فعلی تجزیه و تحلیل بر اساس جلسات کاربر و بازدید از صفحه است. این مدل تقریباً ۱۵ سال قدمت دارد و به روش‌های قدیمی‌تر جمع‌آوری داده‌ها مانند کوکی‌ها متکی است. تحت این پارامترها، یک کاربر فردی که یک سایت را در دستگاه های مختلف مشاهده می کند، از نظر فنی به عنوان چندین کاربر محاسبه می شود.

از سوی دیگر، GA4  اندازه گیری عملکرد خود را بر اساس رویدادها و پارامترها قرار می دهد. معنی آن چیست؟ خوب، همه انواع مختلف بازدید که در UA به آنها عادت کرده‌ایم. از جمله بازدید از صفحه، تعاملات اجتماعی، و حتی اطلاعات تراکنش‌ها به عنوان یک رویداد در GA4 محاسبه می‌شوند، و سپس هر یک از این رویدادها شامل پارامترهایی خواهد بود. گوگل ادعا می کند که این روش بیشتر مشتری محور خواهد بود و تعامل کاربر را اندازه گیری می کند و داده ها را برای کاربران شما در دستگاه ها و برنامه های مختلف آنها حذف می کند.

تجزیه و تحلیل پیشرفته

این مدل داده جدید به این معنی است که GA4 قادر به تجزیه و تحلیل پیشرفته تری نسبت به UA است. در حال حاضر، UA  به شما اجازه می دهد تا با استفاده از ابعاد ثانویه گزارش های سفارشی ایجاد کنید تا سطح مناسبی از بینش را ارائه دهید. GA4  با گزارش‌های اکتشافی آن را بیشتر می‌کند. بهترین راه برای آشنایی با عناصر Exploration این است که مستقیماً به GA4 بروید، اما آنها شامل ابعاد، بخش‌ها و معیارهای مختلفی هستند که می‌توانید برای سفارشی کردن گزارش‌های خود اضافه کنید.

رابط گزارش

با قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته، یک رابط گزارش‌دهی بهبودیافته ارائه می‌شود که هدف آن ارائه راه ساده‌تر و کاربرپسندتر برای دسترسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. اکثر گزارش هایی که در UA به آنها عادت کرده اید یا تغییر نام داده اند یا جایگزین شده اند.

برخی از گزارش های جدید موجود در GA4 عبارتند از:

  • احتمال تبدیل: GA4 از یادگیری ماشینی برای پیش بینی احتمال تبدیل کاربر بر اساس رفتار آنها در سایت شما استفاده می کند.
  • ارزش طول عمر مشتری: GA4 بینش هایی را در مورد ارزش تخمینی که مشتری در طول رابطه خود برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد ارائه می دهد.
  • گزارش‌های بین دستگاهی و چند پلتفرمی: GA4 رویکرد یکپارچه‌تری را برای اندازه‌گیری بین دستگاه‌ها و بین پلتفرم ارائه می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران با کسب و کار شما در چندین دستگاه و پلتفرم را مشاهده کنید.
  • گزارش‌های مبتنی بر رویداد: GA4 رویکردی منعطف‌تر و دقیق‌تر برای ردیابی رویداد ارائه می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید که چگونه تعامل کاربر با عناصر خاص در سایت یا برنامه شما بر کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد.
  • گزارش‌های هم‌زمان: GA4 گزارش‌های بی‌درنگ را برای درک فوری‌تر آنچه در سایت یا برنامه شما اتفاق می‌افتد ارائه می‌کند.
  • گزارش‌های جریان: GA4 گزارش‌های جریان را ارائه می‌کند تا به شما کمک کند مسیرهایی را که کاربران از طریق سایت یا برنامه شما طی می‌کنند، از جمله محل خروج و اقداماتی که در طول مسیر انجام می‌دهند، تجسم کنید.

این گزارش‌های جدید برای ارائه درک کامل‌تری از رفتار کاربر و کمک به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها که حضور آنلاین و تجربه کاربری آن‌ها را بهبود می‌بخشد، طراحی شده‌اند.

حریم خصوصی

GA4  به دلیل تغییر چشم انداز قوانین حریم خصوصی داده ها و انتظارات کاربران، مدل حریم خصوصی متفاوتی نسبت به UA دارد. از سوی دیگر، GA4 بر اساس یک مدل شناسه مبتنی بر دستگاه عمل می‌کند، جایی که داده‌ها مستقیماً بدون استفاده از کوکی‌ها در دستگاه جمع‌آوری و پردازش می‌شوند. این رویکرد مدلی با محوریت حریم خصوصی ارائه می‌کند، زیرا میزان داده‌های ارسال شده به سرورهای Google را محدود می‌کند و احتمال سوء استفاده از داده‌ها را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، GA4  ویژگی هایی را ارائه می دهد که امکان کنترل بیشتر بر جمع آوری و پردازش داده ها را فراهم می کند، از جمله توانایی فعال یا غیرفعال کردن جمع آوری داده ها برای رویدادهای فردی، و پیکربندی تنظیمات نگهداری داده ها. به طور کلی، GA4 رویکرد متمرکز بر حفظ حریم خصوصی را در مقایسه با UA ارائه  می دهد و برای برآورده کردن الزامات قوانین جدید حریم خصوصی داده ها، مانند مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا مناسب تر است.

معیارهای سفارشی در Google Analytics 4

اگرچه Google Analytics 4 معیارهای پیش‌فرض بسیار مفیدی دارد، اما برخی مواقع وجود دارد که معیارهای سفارشی مورد نیاز است. اینها معیارهای تعریف شده توسط کاربر هستند که به طور خودکار ردیابی نمی شوند، بنابراین باید به صورت دستی بر اساس آنچه می خواهید اندازه گیری کنید ایجاد شوند.

۱.یک ویژگی GA4 ایجاد کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، مهم است که یک ویژگی GA4 را در اسرع وقت راه اندازی کنید. شما نمی‌توانید تمام داده‌های تاریخی را از UA وارد کنید، بنابراین می‌خواهید تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در ویژگی GA4 خود داشته باشید.  این مرحله شامل دو عنصر است:

  • ایجاد ویژگی GA4
  • تگ GA4 را برای ردیابی به سایت خود اضافه کنید

۲. دارایی UA خود را حسابرسی کنید

برای انتقال صحیح به GA4، باید بدانید که UA شما چگونه پیکربندی شده است. GA4  معیارها و ویژگی های متفاوتی از UA دارد، بنابراین ایده خوبی است که بدانید در حال حاضر از چه موارد ردیابی استفاده می کنید.

  • اهداف
  • مناسبت ها
  • نرخ پرش
  • جلسات
  • نرخ تبدیل

۳. ابعاد و معیارهای سفارشی UA خود را به رویدادهای GA4 ترسیم کنید

شما برچسب ردیابی خود را تنظیم کرده اید و راه اندازی UA خود را متحد کرده اید. گام بعدی این است که واقعاً GA4 خود را راه اندازی کنید و داشبوردهای سفارشی ایجاد کنید. بر اساس داده‌هایی که در مرحله ۲ جمع‌آوری کرده‌اید، می‌توانید شروع به افزودن موارد جداگانه به نماهای گزارش خود کنید.

۴. بررسی کنید که داده ها به درستی در دارایی GA4 شما جمع آوری شده است

هنگامی که همه چیز را تنظیم کردید و به نظر می رسید که چگونه می خواهید، مطمئن شوید که داده ها به درستی ردیابی می شوند. ممکن است بین داده‌های GA4 و UA تفاوت کمی وجود داشته باشد، زیرا تفاوت‌های مدل اندازه‌گیری و داده قبلاً مورد بحث قرار گرفت.

انتهای مطلب/ منبع