وب سایت شما قدرتمندترین ابزار تبدیل شماست. اما اگر به‌درستی بهینه‌سازی نشده باشد، ممکن است صدها، شاید هزاران دلار، هر ساله با بازگشت سرمایه بسیار کمی برای حفظ آن هزینه کنید. وب‌سایتی که به‌درستی بهینه‌سازی نشده باشد، مشتریان بالقوه را به صفحه شما جذب نمی‌کند و بازدیدکنندگانی که آن را ایجاد می‌کنند، احتمالاً برای مدت طولانی در آن باقی نمی‌مانند، به این معنی که تعامل و تبدیل ارزشمند کاربر را از دست می‌دهید. 

با استراتژی‌های بهینه‌سازی وب‌سایت مناسب، می‌توانید وب‌سایت خود را به یک نیروگاه تبدیل تبدیل کنید که سرنخ‌ها را به ارمغان می‌آورد، آنها را به کاوش در سایت شما ترغیب می‌کند و در نهایت آنها را متقاعد می‌کند که مشتریان وفادار شوند. کشف کنید که چگونه می توانید این کار را با لیست هشت تکنیک موثر بهینه سازی وب سایت انجام دهید.

چرا بهینه سازی وب سایت برای به حداکثر رساندن تجربه کاربر کلیدی است

بهینه سازی وب سایت فرآیند به حداکثر رساندن عملکرد عمومی وب سایت است. این شامل فرآیندهایی مانند رفع اشکالات و سرعت صفحه، بهبود سئو، بهینه‌سازی قابلیت استفاده در دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل طراحی UX است . این کلید ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن برای بازدیدکنندگان صفحه شما است. مزایای بهینه‌سازی وب‌سایت شامل افزایش ترافیک، جلسات طولانی‌تر کاربر، تبدیل‌های بیشتر و درآمد بیشتر است که بهینه‌سازی را هم برای کسب ‌و کار شما و هم برای کاربران شما یک برد محسوب می‌کند.

۸ تکنیک بهینه سازی ارزشمند برای ایجاد یک وب سایت قوی

بیایید نگاهی به هشت استراتژی بیاندازیم که به جذب بازدیدکنندگان جدید و بهبود تجربه کاربری در سایت شما کمک می کند.

۱. صفحه اصلی در قصد کاربر

داشتن درک عمیق از کاربران و محصول شما برای بهینه سازی وب سایت کاملاً ضروری است . برای یک وب سایت کسب و کار الکترونیک، این ممکن است به معنای داشتن صفحات محصول توصیفی، تصاویر با کیفیت بالا و فرآیند خرید ساده باشد.  برای راه حل SaaS، ممکن است به معنای ارائه یک ارزش پیشنهادی واضح در وب سایت شما و همچنین توضیحات مفید و مختصر در مورد اینکه چگونه خدمات شما به کاربران در انجام کارهایشان کمک می کند، باشد.

می‌توانید از این بینش‌ها استفاده کنید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید که وقتی شخصی از صفحه شما بازدید می‌کند، هدف کاربر چیست. این ممکن است باعث شود که دکمه‌های فراخوان (CTA) خود را تغییر دهید، صفحه خود را بازسازی کنید، یا هر کاری که لازم است برای ارائه آنچه کاربران به دنبال آن هستند انجام دهید.

۲. محتوا را هم برای خوانندگان و هم برای موتورهای جستجو بهینه کنید

سئو فقط برای موتورهای جستجو نیست. در حالی که سئو داخلی برای رتبه بندی SERP مهم است، مسلماً برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.  تکه های طولانی متن را جدا کنید تا با استفاده از جداول، نقاط گلوله و تصاویر، محتوا را خواناتر کنید. عناوین و زیرعنوان های زیادی را برای ایجاد محتوای قابل اسکن اضافه کنید. و از یک استراتژی کلید واژه به خوبی برنامه ریزی شده استفاده کنید تا بدانید محتوایی را ایجاد می کنید که کاربران شما واقعاً مایل به خواندن آن هستند و به راحتی می توان آن را در SERP ها پیدا کرد.

همچنین بخوانید:   استراتژی های سئو برنامه ای

۳. ایجاد مرجعیت محتوا

با ایجاد اعتبار محتوا، وب سایت خود را به عنوان یک رهبر در صنعت خود قرار می دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد اعتبار محتوا، استفاده از صفحات ستون و دسته‌های موضوعی است . صفحه ستونی قطعه ای از محتوای وب سایت است که موضوع خاصی را که از نزدیک با محصول یا خدمات شما مرتبط است به طور عمیق بررسی می کند.

بنابراین اگر شما یک شرکت کسب و کار الکترونیک هستید که محصول اصلی آن کفش های دویدن است، باید یک صفحه ستونی در مورد کفش های دویدن داشته باشید.  وب‌سایت شما می‌تواند (و باید) چندین صفحه ستون و دسته‌های موضوعی داشته باشد. حتی می توانید محتوای قدیمی را برای ایجاد این سازمان موضوعی تغییر دهید.

۴. سئوی فنی سایت خود را کامل کنید

در حالی که بهبود سئوی فنی ممکن است به نظر کمتر یک کار متمرکز بر کاربر باشد، سه مورد حیاتی وب نقش مهمی در تجربه کاربر دارند: سرعت بارگذاری، پاسخگویی و ثبات بصری. این موارد حیاتی وب را می توان با بهینه سازی تصاویر، استفاده از کش مرورگر و حذف عناصر صفحه بزرگ بهبود بخشید. او اقدامات زیر را برای بهبود سئوی فنی وب سایت توصیه می کند:

  • بهبود ساختار سایت : فرمت URL های شما باید سازگار باشد تا بتوانید به درستی صفحات وب خود را نقشه برداری کنید. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید تا ایندکس کردن وب سایت شما برای موتورهای جستجو آسان تر شود.
  • خزیدن و نمایه سازی را بهینه کنید: حتما وب سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کنید تا ربات ها بتوانند با سرعت و دقت بیشتری در آن بخزند.
  • پیوندهای شکسته و محتوای تکراری را بیابید و اصلاح کنید : موتورهای جستجو را از فهرست کردن صفحاتی که دارای لینک های شکسته و مطالب تکراری هستند جلوگیری کنید، که در واقع می تواند به رتبه بندی SERP شما آسیب برساند.

۵. یک استراتژی بک لینک قابل اجرا ایجاد کنید

داشتن یک استراتژی بک لینک قوی یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سئوی خارج از صفحه خود انجام دهید. بک لینک ها، که لینک هایی در سایر وب سایت ها هستند که بازدیدکنندگان را به صفحه ای در سایت شما ارجاع می دهند، برای رشد مهم هستند زیرا به کاربران شما کمک می کنند شما را در SERP پیدا کنند. جدا از مزایای سئو، بک لینک ها همچنین به شما کمک می کنند تا با سایر بازیگران کلیدی در جایگاه خود ارتباط برقرار کنید و خود را به عنوان یک مرجع در صنعت تثبیت کنید، که به پرورش اعتماد کاربران به برند و محصول شما کمک می کند.

همچنین بخوانید:   استفاده از سئو برای نسل پیشرو B2B

۶. تبدیل ها را در ذهن داشته باشید

کاربران بیشتر از آنچه اکثر کسب و کارها انتظار دارند به راهنمایی نیاز دارند، بنابراین اگر مراحلی را که باید هنگام بازدید از سایت شما انجام دهند به وضوح مشخص نکنید، فرصت های بزرگ تبدیل و فروش را از دست خواهید داد. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) همه چیز در مورد درک آنچه که کاربران شما را الهام می بخشد، و همچنین آنچه که آنها را از اقدام باز می دارد.

۷. به بازدیدکنندگان واقعی وب سایت گوش دهید

جدا از تماشای کاربران خود، باید به آنها نیز گوش دهید. دریافت بازخورد کاربران یک عنصر کلیدی برای شناخت نقاط قوت و ضعف وب سایت شما است.

۸. به طور مداوم تجربه کاربر را تجزیه و تحلیل کنید

تحقیقات UX باید یک فرآیند مداوم باشد، بنابراین حتی زمانی که فکر می کنید وب سایت شما بهینه شده است، به جستجوی عمیق تر ادامه دهید تا ببینید کجا می توانید پیشرفت کنید.  تحقیقات UX هرگز به پایان نمی رسد و با ابزارهای مناسب، می تواند یک استراتژی فوق العاده قدرتمند برای بهینه سازی وب سایت باشد. 

هنگام بهینه سازی یک وب سایت، همیشه باید به دنبال این باشید که از خود بپرسید کاری که انجام می دهید چقدر تأثیر کسب و کاری خواهد داشت. این تأثیر را می توان به روش های مختلفی اندازه گیری کرد، اما احتمالاً به رشد درآمد و مشتریان جدید منتهی می شود. و در حالی که بهبود این معیارها از طریق بهینه سازی وب سایت ضروری است، باید مراقب باشید که کاربران و مشتریان بالقوه خود را در قلب تصمیمات خود قرار دهید. داشتن وب‌سایتی که یافتن آن آسان و پیمایش آن لذت‌بخش باشد، به چندین مؤلفه بستگی دارد. موارد زیر برخی از نقاط ضعفی است که ممکن است مانع از داشتن یک وب سایت بهینه شود:

  • صفحات با بارگذاری آهسته : اگر بارگذاری وب سایت شما بیش از حد طول بکشد، این احتمال وجود دارد که کاربران شما منتظر نباشند. پنج ثانیه اول بارگذاری بیشترین تأثیر را بر نرخ تبدیل دارد، زیرا نرخ تبدیل با هر ثانیه بارگذاری در این پنج ثانیه اول ۴.۴۲٪ کاهش می یابد. مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما ارزشی را در صفحه شما با طراحی آن برای بارگذاری در سریع ترین زمان ممکن پیدا می کنند.
  • اشکالات و لینک های شکسته : آیا باگ ها توانایی بازدیدکنندگان را برای جابجایی در صفحات شما مهار می کنند؟ آیا پیوندهای شکسته آنها را از مرور صفحات دیگر در سایت شما باز می دارد؟ اشکالات و لینک های شکسته راه حل های ساده ای هستند که می توانند به سرعت عملکرد وب سایت را بهبود بخشند.
  • سئوی ضعیف : اگر محتوای شما به درستی برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، احتمالاً در جستارهای جستجوی کاربران بالقوه شما نشان داده نمی شود. وب سایت شما باید برای SERP ها (شامل انتخاب کلمه کلیدی و همچنین سئوی خارج از صفحه و فنی) بهینه شود، بنابراین مخاطبان هدف شما به محض جستجوی نوع محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، شما را پیدا کنند.
  • کیفیت محتوای ضعیف : آیا درک مطالب و کپی شما سخت است؟ آیا کاربران یک ویژگی برجسته محصول را از دست می دهند؟ آیا محتوای شما با هدف کاربران مطابقت دارد؟ محتوای نادرست و قدیمی آسیب بزرگی برای تجربه کاربر است و بهبود محتوای شما یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بازدیدکنندگان خود انجام دهید.
  • طراحی بد UX : طراحی UX وب سایت شما می تواند تمایل کاربران شما را برای ادامه مرور و در نهایت تبدیل کردن را ایجاد کند یا از بین ببرد. وب سایت شما باید همیشه با در نظر گرفتن کاربر شما طراحی شود، به این معنی که تجربه بازدیدکنندگان باید لذت بخش، ارزشمند، مرتبط و شهودی باشد.
  • عدم قابلیت استفاده در چندین دستگاه : قابلیت استفاده در بین دستگاه‌ها هر سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در سال ۲۰۲۰، ۶۸.۱ درصد از کل بازدیدهای وب‌سایت از دستگاه‌های تلفن همراه بوده است. بنابراین اگر وب سایت شما برای گوشی های هوشمند بهینه نشده است، پتانسیل بهبود تجربه برای تعداد قابل توجهی از کاربران را از دست خواهید داد.
  • دانش محدود کاربر و محصول : اگر متوجه نباشید کاربران شما چه کسانی هستند، نمی توانید وب سایت خود را بهینه کنید. به طور مشابه، اگر دیدگاه روشنی از اینکه محصول خود چه می کند، برای چه کسی است و چرا از رقبای شما متمایز است، نمی توانید به درستی بازاریابی کنید. شناخت کاربران و محصول یکی از مهمترین مراحل در ساخت یک وب سایت بهینه است .
همچنین بخوانید:   راهنمای بهینه سازی محتوا

از تکنیک های بهینه سازی وب سایت استفاده کنید

برای هر وب‌سایتی، از سایت‌های کسب و کار الکترونیک گرفته تا راه‌حل‌های نرم‌افزاری و هر چیز دیگری، بهینه‌سازی باید بخشی از یک روال معمول تعمیر و نگهداری سایت باشد. هنگامی که بهینه سازی وب سایت را در اولویت قرار دادید، مزایایی مانند بهبود رضایت کاربر، رتبه بندی بالاتر SERP، زمان طولانی در صفحه و افزایش تبدیل را مشاهده خواهید کرد.

مهمتر از همه، یک وب سایت بهینه شده به معنای کاربران خوشحالی است که می توانند محصول یا خدمات شما را پیدا کنند و دریابند که چگونه می تواند زندگی خود را بهبود بخشد. این تکنیک‌های بهینه‌سازی وب‌سایت را اجرا کنید تا شروع به کارکردن وب‌سایت خود برای شما و مهم‌تر از آن برای کاربرانتان کنید.

انتهای مطلب/ منبع