همانطور که بازاریابی محتوا به عنوان یک استراتژی بازاریابی آنلاین قابل اجرا به رسمیت شناخته می شود، کسب و کارها در حال تولید محتوا از همه نوع با سرعتی سریع هستند. اما اگر محتوای قانع کننده پیدا نشود چه فایده ای دارد؟ حقیقت این است که اگر مخاطب شما آن را پیدا نکند، چندان موفق نخواهد بود، به همین دلیل است که بهینه سازی محتوا گامی بسیار مهم در فرآیند بازاریابی محتوا است.

از طریق بهینه‌سازی محتوا، شما داده‌های ضروری را ارائه می‌دهید که موتورهای جستجو از آنها برای تعیین اینکه محتوای شما و در نتیجه، کسب‌وکار شما در مورد چیست استفاده می‌کنند. سپس موتورهای جستجو از این اطلاعات در نتایج جستجویی که برای عبارات یا کلمات کلیدی مرتبط نمایش می دهند استفاده می کنند. از آنجایی که اکنون محتوایی به شکل متن، تصویر، ویدئو و اخبار در این نتایج جستجو گنجانده شده است، فرآیندهای بهینه سازی محتوایی که استفاده می کنید باید متناسب با انواع محتوایی باشد که تولید می کنید.  در زیر چند نکته در مورد بهترین روش بهینه سازی محتوا در هر یک از این چهار فرمت کلیدی متن، تصویر، ویدئو و اخبار آورده شده است:

بهینه سازی متن

بهینه سازی محتوای وب سایت برای تمام متن های نوشته شده بسیار مهم است، اما به ویژه برای صفحات فرود که حاوی اطلاعاتی در مورد سایر قطعات محتوا هستند، مهم است.

  • تگ عنوان: یکی از مهمترین عناصر بهینه سازی وب سایت، تگ عنوان است. در کد HTML، از تگ “(عنوان)” برای تنظیم تگ عنوان صفحه استفاده می شود، که تنها در چند کلمه به مخاطب می گوید که صفحه درباره چه چیزی است.
  • توضیحات متا: توضیحات متا معمولاً در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به عنوان متن توصیف کننده برای هر نتیجه نمایش داده می شود و آن را به یک بخش کلیدی از اطلاعات برای مخاطبان شما تبدیل می کند.
  • کلمات کلیدی متا: کلمات کلیدی متا تا حدودی شبیه توضیحات متا هستند. و اگرچه به نظر نمی‌رسد که تگ کلمات کلیدی متا به طور مستقیم به بهبود رتبه‌بندی صفحه کمک کند، اما اگر برچسب «بیش از حد» باشد، به طور بالقوه به رتبه‌بندی موتورهای جستجو آسیب می‌رسانند .
  • URL ها: یک URL غنی از کلمات کلیدی اطلاعات توصیفی بیشتری را در مورد محتوای شما در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. بنابراین، علاوه بر بهینه‌سازی تگ‌های محتوا، ساختار URL شما باید بهینه شود تا اطمینان حاصل شود که ساده، معنادار و حاوی کلمات کلیدی مناسب مرتبط با محتوای شما است. در صورت لزوم، ممکن است بخواهید کلمات کلیدی طولانی را در URL های خود بگنجانید، بنابراین کاربرانی که به دنبال نتایج خاص تر هستند ممکن است محتوای شما را راحت تر در جستجوهای خود پیدا کنند.
همچنین بخوانید:   درک تفاوت بین سئو فنی و سئو داخلی

بهینه سازی تصاویر

از آنجایی که مصرف کنندگان اغلب تصاویر را جستجو می کنند، محتوای بصری که در وب سایت خود نمایش می دهید نیز باید برای کشف بهینه شود. تصاویر نه تنها در جستجوهای «تصویر» خاص در موتورهای جستجو گنجانده می‌شوند، بلکه می‌توانند در نتایج جستجوی اصلی «وب» نیز ظاهر شوند – اگر موتور جستجو تشخیص دهد که تصویر شما با عبارت یا عبارت جستجوی خاصی مرتبط است. در واقع، تصاویر شما ممکن است در یک SERP ظاهر شوند، حتی زمانی که سایر صفحات محتوای شما نمایش داده نمی شوند.

برخلاف بهینه‌سازی متن، موتورهای جستجو هنوز نمی‌توانند معنای کاملی را از محتوای مبتنی بر تصویر دریافت کنند. اگرچه آنها تا حد زیادی به بافت صفحه متکی هستند، به نظر می رسد یک تصویر ارتباط آن را با یک عبارت جستجو مشخص می کند، متا تگ هایی که برای هر تصویر استفاده می شود نیز نقش اساسی در تعیین معنای متنی آن ایفا می کنند. انواع متا داده‌هایی که می‌توانند برای تصاویر بهینه شوند عبارتند از: منبع alt  و برچسب‌های عنوان. برای دستیابی به بهترین نتایج در جستجو، همه این تگ های تصویر باید بهینه شوند.

برچسب‌های Alt تگ‌های Alt به عنوان متن جایگزین برای توصیف تصویر در زمانی که تصویر برای نمایش در دسترس نیست، عمل می‌کنند. این به چند دلیل کلیدی است:

  • اگر اتصال اینترنت کاربر بسیار کند باشد، یا اگر صفحه به درستی بارگیری نشود، ممکن است تصویر نمایش داده نشود.
  • علاوه بر این، اگر از نرم‌افزار خواندن متن استفاده می‌شود (مثلاً برای کاربرانی که دارای اختلالات بینایی هستند)، این تگ alt است که برای توصیف تصاویری که در صفحه ظاهر می‌شوند با صدای بلند خوانده می‌شود.

برچسب‌های تصویر: مانند تگ‌های alt، تگ‌های تصویر کلماتی را مشخص می‌کنند که وقتی کاربر روی یک تصویر اسکرول می‌کند یا ماوس را روی آن قرار می‌دهد، ظاهر شوند. آنها همچنین به مخاطبان شما کمک می کنند تا زمینه تصویر را درک کنند، بنابراین متن برچسبی که انتخاب می کنید باید تصویر را به طور دقیق توصیف کند و حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد.

اندازه فایل: همانطور که قبلا ذکر شد، اگر صفحه به درستی بارگیری نشود، کاربر ممکن است متن برچسب جایگزین را به جای تصویر ببیند. یکی از راه‌های کاهش احتمال بروز این مشکلات بارگذاری صفحه، تنظیم اندازه فایل تصاویر است تا مطمئن شوید که وب‌سایت شما می‌تواند آن‌ها را به درستی مدیریت کند. هم فایل‌های تصویری بزرگ و هم صفحات محتوای سنگین می‌توانند باعث شوند که وب‌سایت شما به کندی بارگذاری شود یا اصلاً بارگیری نشود. که هر دو ممکن است منجر به رتبه‌بندی پایین‌تر در موتورهای جستجو شوند. بنابراین، توصیه می‌کنم حجم فایل‌های خود را تا حد امکان کاهش دهید، بدون اینکه از کیفیت تصویر چشم‌پوشی کنید.

همچنین بخوانید:   آیا باید در مورد Domain Authority نگران باشید؟

بهینه سازی ویدیوها

تولید محتوای ویدیویی برای هر کسی، از جمله بازاریابان، آسان‌تر از همیشه است. از بسیاری از ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده‌اند، متوجه شده‌ایم که ویدیوها لزوماً نیازی به ضبط حرفه‌ای یا اسکریپت برای موفقیت ندارند – آنها فقط باید جالب، لذت‌بخش یا مفید و متقاعدکننده باشند.

برای شروع، یک کانال بهینه و مارک دار برای کسب و کار خود در سایت ویدیویی انتخابی خود ایجاد کنید. داشتن یک کانال برند، شناخت برند را افزایش می دهد و اهرمی برای محتوای دیگر شما فراهم می کند. سپس ویدیوی خود را به صورت زیر بهینه کنید:

  • عناوین ویدیو: عنوان ویدیوی شما باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد، اما باید علایق مخاطبان شما را نیز جلب کند. عناوین کسل کننده ای که بیش از حد از کلمات کلیدی آگاه هستند، بازدیدکنندگان را به این باور می رساند که ویدیوی شما صرفاً تبلیغاتی است. هدف شما باید جذب افراد با عنوانی جذاب باشد که آنها را ترغیب کند تا ویدیوی شما را تا آخر تماشا کنند.
  • توضیحات ویدیو: توضیحات ویدیو باید به وضوح آنچه را که ویدیو در مورد آن است به تصویر بکشد و باید انتظارات بینندگان را در مورد آنچه که با تماشای آن می بینند تعیین کند. اگرچه توضیحات شما باید شامل کلمات کلیدی باشد، اما در درجه اول باید به گونه ای نوشته شود که نیازهای مخاطبان شما را برطرف کند، نه فقط موتورهای جستجو. توضیحات ویدیوی خود را با پیوندی به صفحه ای در وب سایت خود هدایت کنید که بیشترین ارتباط را با موضوع دارد، تا بینندگان بدانند که در کجا می توانند محتوای اضافی و سایر اطلاعاتی را که ارائه می دهید بیابند.
  • بهینه‌سازی در سایت: مانند تصاویر، هنگام ارسال ویدیو به سایت خود، حتماً برچسب‌های توضیحات و عنوان را بهینه کنید، زیرا موتورهای جستجو از آن برچسب‌ها برای درک محتوای ویدیویی و زمینه استفاده می‌کنند.

هنگامی که ویدیوی شما بهینه شد، اکثر سایت هایی که ممکن است برای میزبانی ویدیوهای خود استفاده کنید، مانند YouTube و Vimeo، کدهای جاسازی شده ای را ارائه می دهند که می توانید در HTML وب سایت خود جایگذاری کنید. این به بازدیدکنندگان اجازه می دهد به جای بازدید از سایت ویدیو، ویدیوهای شما را مستقیماً در صفحه شما تماشا کنند. نام فایل ویدیوی خود را درست همانطور که با تصاویر انجام می دهید بهینه کنید، به عنوان مثال، ترکیب کلمات کلیدی هدفمند.

بهینه سازی اخبار

تصویر خبری هر صاحب کسب و کاری که وب سایت دارد ناشر است. به طور مشابه، امروزه هر صاحب کسب و کاری آنلاین ظرفیت تولید و گزارش اخبار مرتبط با صنعت را دارد. چه از طریق یک وبلاگ، یک بخش «اخبار» در یک وب‌سایت، یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌های ارتباطی برند، بهینه‌سازی محتوای خبری شما می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا به عنوان منبع روشنگری از اخبار صنعت مرتبط و رهبری فکری شناخته شود.

همچنین بخوانید:   Google به‌روزرسانی اصلی آگوست 2023 را تکمیل کرد

با این حال، اخبار آنلاین فضایی بسیار رقابتی است که تولید محتوای خبری را که در موتورهای جستجو رتبه بندی می شود و کشف می شود، دشوار می کند. این بدان معناست که شما باید با دقت و به درستی محتوای خبری خود را بهینه سازی کنید تا آن را کشف کنید و علاقه مداوم خوانندگان را که به سود کسب و کار شما خواهد بود هدایت کنید. در اینجا برخی از ملاحظات کلیدی مربوط به بهینه سازی محتوای خبری وجود دارد:

  • Google News:  برای اینکه فید اخبار وب سایت شما در نتایج Google News گنجانده شود، باید وبلاگ یا بخش های انتشار مطبوعاتی خود را مستقیماً به Google News ارسال کنید . تیم خبری Google محتوای شما را بررسی می‌کند و در صورت تایید، آن را در نتایج جستجوی اخبار قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید که Google News برای همه سایت هایی که می خواهند محتوای خبری ارسال کنند ، الزامات صریح دارد .
  • URL های ثابت: برای انتشار محتوای خبری که در کنار سایر سایت های خبری معتبر رتبه بندی می شود، باید هر مقاله در یک URL ثابت وجود داشته باشد – به این معنی که هر مقاله ای که تولید می کنید در صفحه جداگانه خود در سایت شما ایجاد می شود.
  • کلمات کلیدی: مانند سایر انواع محتوا، مقالات خبری شما باید بر اساس کلمات کلیدی بهینه شوند. اگرچه متن مقاله شما باید شامل کلمات کلیدی مرتبط شما باشد، اما مطمئن شوید که محتوای شما بیش از حد بهینه سازی نشده است (یعنی پر از کلمات کلیدی). علاوه بر این، اگر خبر شما شامل عکس‌ها یا عناصر ویدیویی است، مطمئن شوید که هر کدام را مطابق دستورالعمل‌های ذکر شده در بالا بهینه کنید.
  • سرفصل ها: عناوین اخبار باید جالب باشند و توجه خوانندگان شما را به خود جلب کنند. دقیقاً مانند یک صفحه وب که در نتایج موتورهای جستجوی معمولی رتبه بندی می کند، هدف شما این است که محتوای خبری شما در نتایج اخبار رتبه بالایی داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، محتوای خبری شما باید دارای ابرداده کامل، از جمله کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد.

جمع بندی

به طور کلی، بهینه‌سازی محتوا بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند توسعه محتوا و بازاریابی است و باید با آن رفتار شود. اگر تولیدکنندگان محتوای شما هر نقطه بهینه‌سازی را هنگام توسعه متن، تصویر، ویدیو و محتوای خبری در نظر بگیرند، روند بهینه‌سازی بسیار راحت‌تر پیش خواهد رفت. از این گذشته، محتوای شما بدون بهینه سازی کامل تا حد ممکن موفق نخواهد بود.

انتهای مطلب/ منبع