اگر می‌خواهید در صفحات نتایج موتور جستجو مرتبط باشید، ایجاد محتوایی که با هدف جستجو مطابقت داشته باشد مهم است. هدف موتورهای جستجو ارائه نتایجی است که به بهترین نحو هدف یک پرس و جوی خاص را برآورده کند.  در اینجا نکاتی در مورد بهینه سازی برای هدف جستجو و بهبود محتوای شما برای مطابقت با آنچه جستجوگران به دنبال آن هستند وجود دارد.

۱. هدف جستجو را شناسایی کنید

این ساده اما مهم است که قبل از اینکه وارد بهینه سازی شوید، با شناسایی هدف شروع کنید. به طور کلی، عبارت‌های جستجو را به یکی از ۳ نوع اصلی هدف جستجو طبقه‌بندی می‌کنید:

  • هدف ناوبری : هدف اصلی یافتن یک وب سایت خاص است.
  • قصد معامله: هدف اصلی خرید چیزی است.
  • هدف اطلاعاتی : هدف یادگیری چیزی است.

۲. خود را جای آنها بگذارید

اکنون شما یک طبقه بندی قصد کلی دارید، سعی کنید مانند مخاطبان مورد نظر خود فکر کنید.  همه ما انواع مختلفی از پاسخ ها را جستجو کرده ایم و می دانیم که نتایج خوب چگونه به نظر می رسند. آنچه را که می خواهید ببینید را در نظر بگیرید و صادق باشید که آیا صفحه یا محتوای فعلی شما چنین چیزی را فراهم می کند یا خیر. اگر نه، آیا می توانید ببینید که کجا کمبود دارد؟ دریافت تصویری واضح از رویکرد بهینه‌سازی هدف جستجو، برنامه‌ریزی محتوای خود را بسیار آسان‌تر می‌کند. مانند کاربری که می‌خواهید جذب کنید فکر کنید.

۳. SERP ها را بررسی کنید

از ابزارهای تحقیق فاصله بگیرید و از یک موتور جستجو برای بررسی رتبه بندی موضوعی که می خواهید برای آن بهینه سازی کنید استفاده کنید. این خیلی مهم است. گاهی اوقات ممکن است خیلی به محصولات خود یا صنایعی که در آن کار می کنیم نزدیک باشیم تا تصویر بزرگتر را ببینیم.  به نتایج جستجو نگاه کنید و آنچه را قبلاً رتبه بندی می کند ارزیابی کنید.

  • چه نوع صفحه ای است؟
  • محتوا چگونه است؟
  • مال شما چگونه مقایسه می شود؟

ممکن است ببینید که بیشتر محتوایی که هدف جستجو را برآورده می‌کند، در مورد چیزی صحبت می‌کند که شما از قلم انداخته‌اید یا قالب‌بندی متفاوتی دارد.  همیشه آنقدر واضح نخواهد بود، اما ارزش بررسی SERP ها و جستجوی شباهت ها در صفحات با عملکرد برتر را دارد.

۴. نتایج فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید

به رتبه بندی فعلی و نرخ کلیک برای درخواست انتخابی خود نگاه کنید. اگر محتوای شما رتبه خوبی ندارد، این می تواند نشان دهنده مشکل در هدف جستجو باشد.  معیارهای تعامل خود، مانند نرخ پرش و زمان در صفحه را بررسی کنید.  اگر مردم با آنچه در صفحه شما است درگیر نیستند، احتمالاً درخواست جستجوی آنها را آنطور که می توانستید برآورده نکرده اید.  برای کمک به بهینه سازی محتوا، ببینید آیا می توانید صفحه مشابهی با معیارهای تعامل بهتر پیدا کنید و تفاوت ها را مقایسه کنید. این می تواند به شما کمک کند تا فرصت های بهبود را پیدا کنید.

۵. نیت مختلط را در نظر بگیرید

کلمات کلیدی گسترده با حجم جستجوی بالا اغلب ممکن است اهداف مختلفی داشته باشند، بنابراین به مخاطبان مختلف خود فکر کنید.  بیایید عبارت “کفش راحت” را در نظر بگیریم. به احتمال زیاد این فردی است که به دنبال خرید کفش راحتی است. اما احتمالاً سؤالات بیشتری دارند.  ما می‌توانیم این هدف ترکیبی را در SERPها ببینیم، به طوری که بیشتر صفحات برتر محصولاتی را برای ارضای هدف جستجوی تراکنش نشان می‌دهند، اما برخی اطلاعاتی را برای تحقق هدف جستجوی اطلاعاتی ارائه می‌دهند:

همچنین بخوانید:   8 گام برای یک استراتژی سئو موثر در سال 2023

در این مورد، باید انتخاب کنید که کدام هدف کاربر بیشترین سود را برای شما خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت کسب و کار الکترونیک را راه اندازی می کنید، برای اهداف کاری  بهینه سازی را انتخاب می کنید زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که با اهداف شما هماهنگ باشد.

۶. نیت مبهم را بررسی کنید

گاهی اوقات، هدف کاربر مبهم است.  ممکن است معانی مختلفی پشت کلماتی که آنها در جستجوی خود استفاده کرده اند وجود داشته باشد، و آنها جزئیات کافی برای واجد شرایط بودن این موضوع را ارائه نکرده اند.  به عنوان مثال، اگر “درهای کشویی”” را در نوار جستجو تایپ کنیم، می توانید نتایج زیر را مشاهده کنید:

SERP ها نشان می دهند:

  • نتایج خرید برای افرادی که می خواهند درب بخرند.
  • اطلاعاتی در مورد فیلم ۱۹۹۸.
  • PAA در مورد محصول و فیلم.

این کاملاً گیج کننده است، اما این احتمال وجود دارد که مجموعه ای از افراد وجود داشته باشند که با همان عبارت جستجو می کنند، اما در پشت آن دو هدف کاملاً متفاوت وجود دارد.  موتورهای جستجو نمی توانند دقیقاً بگویند که شخص مورد نظر چه چیزی را داشته است، بنابراین هر دو نتیجه را ارائه می دهند. اگه میخوای رتبه بگیری چیکار میکنی؟ بهترین گزینه این است که هدف مورد نظر خود را تا جایی که می توانید برآورده کنید، زیرا نمی توانید این نتایج ترکیبی را تغییر دهید.  کسی که به دنبال یک محصول است، حتی اگر رتبه بالاتری داشته باشد، روی نتایج فیلم کلیک نمی کند.  بنابراین روی ایجاد ارتباط صفحه خود با ترافیکی که می خواهید به دست آورید تمرکز کنید و برای این هدف جستجوی خاص بهینه سازی کنید. 

۷. برای تکمیل تصویر از هوش مصنوعی استفاده کنید

اگر یک سئوکار داخلی هستید که در یک تیم کوچک کار می‌کنید یا به سادگی می‌خواهید ایده‌های خود را شروع کنید یا تأیید کنید، چرا از هوش مصنوعی مورد علاقه‌تان نخواهید فهرستی از اهداف جستجوی احتمالی موضوع اصلی‌تان را به شما ارائه دهد؟ این اعلان ساده را در نحوه بهینه‌سازی یک شروع بسیار مفید برای موجودیت‌ها پیدا کرده‌ایم:

از GPT-4 بخواهید لیستی از اهداف جستجوی احتمالی برای کسی که در گوگل برای “کفش دویدن” جستجو می‌کند ارائه کند و فهرستی از ایده‌ها دریافت خواهید کرد.  این به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در یک سیلو کار نمی‌کنید یا برخی از اهداف جستجوی احتمالی را نادیده می‌گیرید که شخصاً با شما همخوانی ندارند، اما برای دیگران مهم هستند.  این می تواند به شما کمک کند تا طرح کلی خود را بهینه کنید تا بسیاری از مقاصد خرد احتمالی را پوشش دهید، و یک صفحه کلی یا قطعه ای از محتوا را به خوبی گردتر ایجاد کنید.

۸. تگ های عنوان و توضیحات متا را برای مطابقت با هدف به روز کنید

استفاده از زبان مناسب در تگ های عنوان و توضیحات متا می تواند به وضوح نشان دهد که محتوای شما هدف جستجوی کاربر را برآورده می کند.  این می تواند به بهبود نرخ کلیک کمک کند زیرا جستجوگران می توانند بلافاصله ببینند که صفحه شما آنچه را که نیاز دارند ارائه می دهد. گنجاندن کلماتی مانند «خرید» یا «دریافت» برای پرسش‌های تراکنشی و «یادگیری» یا «کشف» برای پرسش‌های اطلاعاتی می‌تواند به برجسته‌تر شدن نتیجه شما کمک کند.

همچنین بخوانید:   5 گام برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن موبایل

۹. از خوشه های کلمات کلیدی استفاده کنید

در حالی که در حال تحقیق در مورد عبارت جستجوی خود هستید، به خوشه بندی کلمات کلیدی توجه داشته باشید. یک صفحه به ندرت تنها برای یک پرس و جو رتبه بندی می کند، بنابراین ابزارهای خوشه بندی کلمات کلیدی می توانند به ایجاد تصویر بزرگتر در مورد هدف جستجو کمک کنند.

۱۰. ویژگی های SERP را بررسی کنید

هنگامی که جستجوی گوگل را انجام می دهید، به ویژگی های SERP که می بینید توجه کنید. آیا جعبه پرسش افراد، پانل دانش، بسته تصویری یا بسته محلی  نیز وجود دارد؟ این ویژگی‌ها نشانه‌ای از هدف جستجو هستند. آنها آنجا هستند تا به کاربران کمک کنند آنچه را که می خواهند پیدا کنند، بنابراین به آنچه در دسترس است توجه کنید.

۱۱. از ویژگی های SERP استفاده کنید

حالا شما ویژگی های جستجو را دیدید، آیا می توانید از آنها استفاده کنید؟ به عنوان مثال، PAA های نشان داده شده در نتایج موتورهای جستجو چیست؟ اگر پاسخ برخی از این موارد را درج کنید، محتوای اطلاعاتی شما می‌تواند هدف جستجو را بهتر برآورده کند؟  شاید یک بسته تصویر نشان دهد که محتوای شما ممکن است از تصاویر بصری بیشتری بهره مند شود. بسیاری از نتایج ویدیویی می‌توانند نشان دهند که شامل ویدیوی منحصربه‌فرد شما می‌تواند صفحه شما را غنی کند.  

۱۲. از قالب مناسب استفاده کنید

قالب بندی برای کمک به مردم برای پردازش اطلاعات و کشف پاسخ برای خود مهم است و این باعث می شود که در مورد هدف جستجو نیز حیاتی باشد. به عنوان مثال، اگر هدف اصلی کاربر مرور محصولات باشد، هدف آنها با صفحه فهرست محصول به بهترین وجه انجام خواهد شد.

۱۳. شامل نهادهای حمایت کننده

مفهوم تطبیق هدف جستجو ساده است، اما ایجاد محتوای مرتبط که نیازهای کاربر را برآورده می کند بسیار پیچیده تر است.  هدف و موجودیت ها به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. موجودیت‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا معنای محتوا را تعیین کنند، و معنای محتوا تأیید می‌کند که آیا هدف خاصی را برآورده می‌کند یا خیر.  بهترین راه برای نشان دادن اینکه هدفتان را برآورده می‌کنید این است که واقعاً موضوع و نکات دردناک مخاطب هدف خود را درک کنید. سپس، محتوای باکیفیت ایجاد کنید که راه حل هایی را ارائه می دهد.  برای انجام این کار، باید در مورد نهادهای مرتبط تحقیق کنید و آنها را در محتوای خود بگنجانید و عمق و وسعت دانش را در مورد موضوع مورد نظر نشان دهید.

۱۴. زبان خود را بررسی کنید

همانطور که استفاده از زبان مناسب در تگ‌های عنوان و توضیحات متا می‌تواند مفید باشد، حمل آن در بقیه نسخه‌ها نیز می‌تواند مفید باشد.  اگر به گونه‌ای بنویسید که نشان دهد به یک سوال پاسخ می‌دهید یا نیازی را برای خواننده برآورده می‌کنید، احتمالاً آنها با محتوای شما درگیر می‌شوند و احساس می‌کنند که درخواست آنها را برآورده کرده‌اید. در برخی موارد، این ممکن است به سادگی افزودن زبانی باشد که هدفی مانند «اکنون خرید» یا «برای فروش» را در صفحات تراکنش منعکس کند.

همچنین بخوانید:   معماری سایت و استراتژی جستجوی شما باید همسو باشند

با این حال، ممکن است لازم باشد خوانایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما به طور واضح و موثر ارتباط برقرار می کند. کلماتی را که استفاده می کنید و اینکه آیا آنها با هدف همسو هستند را در نظر بگیرید. به طور مستقیم به نقاط درد توجه کنید و مشخص کنید که این کار را انجام می دهید.

۱۵. بازخورد انسانی را دریافت کنید

هنگامی که در مورد هدف و آنچه می خواهید به آن دست یابید روشن شدید، از دیگران بخواهید که محتوای شما را برای این هدف بخوانند و بررسی کنند.  آیا آنها احساس می کنند که این نیت را برآورده می کند؟ آیا آنها می توانند هر گونه پیشرفتی را پیشنهاد کنند؟ پس از همه، محتوای شما برای افراد واقعی است، بنابراین مهم است که دیدگاه دیگری داشته باشید. اگر بتوانید صفحه خود را توسط مخاطبان هدف خود بررسی کنید، این ایده آل است.  اما اگر امکان پذیر نیست، صرفاً درخواست از یک یا دو همکار برای بررسی محتوای شما ممکن است برای شناسایی زمینه های بهبود کافی باشد.

۱۶. بازخورد هوش مصنوعی دریافت کنید

اگر وقتتان کم است، یا در یک تیم کوچک هستید، می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید که قصدتان را بررسی کند. به هر حال همیشه این یک بررسی منطقی است و ممکن است ایده‌های بهینه‌سازی مفیدی به شما بدهد.

۱۷. فراخوان های خود را برای اقدام بررسی کنید

آیا  CTAها را در محتوای خود قرار داده اید و آیا اینها با هدف مطابقت دارند؟  در حالی که «اکنون بخرید» ممکن است برای هدف تراکنش مورد استفاده شما باشد، ممکن است از عباراتی مانند «بیشتر بیاموزید» یا «ثبت‌نام» در صفحات آموزنده‌تر استفاده کنید.  هر فراخوانی برای اقدام را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها از هدف حمایت می کنند یا خیر. در صورت لزوم اینها را تنظیم کنید.

۱۸. به طور مداوم پیشرفت کنید

هدف جستجو و درک موتورهای جستجو از آن اغلب می تواند تغییر کند.  مانند هر کار بهینه سازی، بهتر است به مرور و بهبود صفحات برتر خود ادامه دهید تا مطمئن شوید که آنها همچنان هدف را برآورده می کنند.  به یاد داشته باشید، شما در حال تلاش برای کمک به کاربران برای رسیدن به هدف خود هستید. هنگامی که برای هدف جستجو بهینه سازی می کنید، اگر کاربران خود را در مرکز هر کاری قرار دهید، خیلی اشتباه نخواهید کرد.

همانطور که گفته شد، همه کاربران یکسان نیستند و هدف پشت پرس‌و‌جوها، به‌ویژه موارد گسترده‌تر، می‌تواند متفاوت باشد.  موتورهای جستجو در حال حاضر با این نوع اطلاعات در مقیاس کار می‌کنند و نتایجی را که تعیین می‌کنند ارائه می‌کنند تا به بهترین نحو هدف یک پرس و جو را برای اکثر کاربران برآورده کنند. ترکیبی از تحقیقات کامل در داخل و خارج از SERP، برنامه ریزی، اجرا و بازخورد برای اطمینان از تحقق هدف کاربر و ایجاد محتوای مفید و مفید ضروری است.

انتهای مطلب/ منبع