استفاده از نشانه گذاری طرحواره برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر سایت شما منجر به فهرست های SERP غنی و جذاب می شود که توجه مخاطبان شما را به خود جلب می کند. وقتی صحبت از سئو به میان می آید، چیزی به نام خیلی کامل وجود ندارد. هرچه بیشتر بتوانید برای کمک به ربات‌های جستجوی گوگل در درک، طبقه‌بندی و رتبه‌بندی وب‌سایت خود انجام دهید، دسترسی به مخاطبان هدف شما آسان‌تر خواهد بود.

Schema Markup  چیست؟

نشانه گذاری طرحواره یک زبان یا کد تخصصی است که به محتوای یک صفحه وب اضافه می شود تا اطلاعات صریح را در اختیار موتورهای جستجو مانند گوگل قرار دهد. این داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا زمینه، معنا و روابط درون محتوا را درک کنند و نمایش نتایج مرتبط و غنی را برای کاربران آسان تر می کند. در اصل، نشانه گذاری طرحواره به عنوان یک مترجم بین محتوای قابل خواندن توسط انسان و داده های قابل خواندن توسط ماشین عمل می کند و موتورهای جستجو را قادر می سازد تا اطلاعات را در نتایج جستجو بهتر درک کرده و ارائه دهند.

Schema Markup  برای چه چیزی استفاده می شود؟

استفاده از نشانه گذاری طرحواره در یک صفحه به شما یک تقویت قدرتمند سئو در سطوح مختلف می دهد. به عنوان مثال، این امکان را برای Google فراهم می‌کند تا قطعه‌های غنی چشم‌گیر را به عنوان بخشی از یک نتیجه SERP ارائه کند. نشانه‌گذاری طرحواره، نمودار دانش Google را نیز تقویت می‌کند. پایگاه اطلاعاتی که به Google در وهله اول کمک می‌کند نقاط را بین موضوعات مرتبط متصل کند. گنجاندن در نمودار دانش می‌تواند منجر به فرصت‌های ارزشمند سئو شود، مانند فرصتی برای ظاهر شدن در پانل دانش زمانی که کاربر برند شما را جستجو می‌کند.

آشنایی با اجزای کلیدی نشانه گذاری طرحواره

قبل از اینکه بتوانید نشانه گذاری طرحواره موثر را در سایت خود پیاده سازی کنید، مهم است که ابتدا آن را به طور کامل درک کنید. بیایید برخی از اجزای کلیدی را مرور کنیم.

Schema.org  و انواع طرحواره آن

اولین کار این است که با Schema.org ، پایگاه اصلی schema و سیستم سلسله مراتبی دو سطحی آن آشنا شوید. سطح بالا شامل انواع طرحواره است، در حالی که سطح پایین تماماً در مورد ویژگی های تعریف شده است. انواع طرحواره های محبوب عبارتند از:

  • مقاله
  • چگونه
  • خرده نان
  • سوالات متداول
  • چرخ فلک
  • آگهی استخدام
  • رویداد
  • دستور آشپزی
  • تجارت محلی
  • ویدئو
  • کتاب

گوگل در حال حاضر انواع مختلف طرحواره را می شناسد، که هر کدام توانایی خاص خود را دارند تا آن نوع محتوا را به روش های منحصر به فرد و جذاب در SERP ها نشان دهند.

واژگان نشانه گذاری طرحواره

همانطور که نشانه گذاری طرحواره را بیشتر بررسی می کنید، به درک درستی از برخی اصطلاحات کلیدی واژگانی که در طول مسیر با آنها برخورد خواهید کرد، نیاز دارید. چند موردی که باید بلافاصله بدانیم عبارتند از:

  • انواع: هر نوع طرحواره، مانند مثال‌های ذکر شده در بالا، با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مرتبط است. در مجموع، این انواع سلسله مراتب بزرگ تری را اشغال می کنند.
  • ویژگی ها: در هر نوع طرحواره، داده های اضافی را خواهید یافت که ویژگی های یک موضوع خاص و روابط آن با موضوعات دیگر را توصیف می کند.
  • آیتم ها: آیتم ها اشیاء فردی در یک لیست یا فید هستند.

میکروداده، RDFa  و JSON-LD

وقتی نوبت به پیاده‌سازی نشانه‌گذاری طرحواره می‌رسد، سه فرمت خاص وجود دارد:

  • Microdata:  این قالب متشکل از تگ های HTML5 است که برای خوانایی بیشتر عناصر HTML توسط ربات ها و ماشین های خزنده طراحی شده اند. این کار را از طریق حاشیه نویسی انجام می دهد.
  • RDFa: مخفف “Resource Description Framework in Attributes”، RDFa نمایانگر پسوند HTML5 است.
  • JSON-LD : مخفف عبارت “JavaScript Object Notation for Linked Data”، JSON-LD  از JSON برای رمزگذاری داده های پیوندی استفاده می کند.

پیاده سازی Schema Markup در وب سایت شما

بسیاری از بازاریابان و متخصصان سئو در ابتدا احساس ترس می کنند، اما نگران نباشید. شروع استفاده از نشانه گذاری طرحواره آسان تر از آنچه فکر می کنید است. در اینجا به چند گزینه برای شروع نگاهی می اندازیم.

پیاده سازی دستی

اگرچه ابزارهایی وجود دارد که به ساده‌سازی فرآیند افزودن نشانه‌گذاری طرحواره به کد HTML سایت شما کمک می‌کند، قطعاً انجام آن به صورت دستی امکان‌پذیر است. از آنجایی که گوگل فرمت JSON-LD را ترجیح می دهد، این همان چیزی است که برای اهداف مراحل زیر استفاده می کنیم.

نوع طرحواره مناسب را انتخاب کنید

به طور طبیعی، استراتژی بازاریابی محتوای شما احتمالاً شامل چندین نوع دارایی است. با انتخاب نوع طرحواره ای که برای آیتم محتوای شما بهترین کار را دارد شروع کنید.

ساختار نشانه گذاری خود را تنظیم کنید و داده های خود را اضافه کنید

نشانه گذاری استاندارد JSON-LD اساساً از یک تگ اسکریپت مانند زیر تشکیل شده است. همانطور که می بینید، یک شی گنجانده شده است که در نهایت حاوی داده های فردی شما خواهد بود.

اسکریپت را به HTML خود اضافه کنید

هنگامی که نشانه گذاری شما کامل شد، وقت آن است که آن را به کد HTML صفحه خود اضافه کنید. نشانه گذاری طرحواره در واقع کار خود را بدون توجه به جایی که آن را چسبانده اید انجام می دهد. با این حال، اکثر مدیران وب ترجیح می‌دهند که موارد خود را در بخش <head> سند قرار دهند.

استفاده از مولدهای نشانه گذاری طرحواره

اگر وردپرس را اجرا می‌کنید، پسوندهای مختلف تولید کننده طرحواره‌ها از جمله Merkle و Schema Builder در دسترس هستند. همچنین می‌توانید کاری را که بسیاری از صاحبان سایت انجام می‌دهند انجام دهید و مستقیماً به راهنمای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته Google بروید .فرآیند اجرای طرحواره بسیار شبیه به فرآیند دستی است. ژنراتور به سادگی شما را در مراحل مختلف راهنمایی می کند. در اینجا به شکلی است که با کمک کننده داده های ساختاریافته گوگل به نظر می رسد.

یک نوع داده را انتخاب کنید

وقتی شروع می‌کنید، فهرستی از رایج‌ترین انواع داده‌ها، از جمله مقالات، محصولات و کسب ‌و کارهای محلی را خواهید دید. به سادگی موردی را که می خواهید با آن کار کنید انتخاب کنید.

URL  خود را ارائه دهید

URL  صفحه وب خود را در فیلد ارائه شده قرار دهید. این ابزار به طور خودکار آن را در یک صفحه تقسیم می کند که صفحه شما را در یک طرف و موارد داده شما را در طرف دیگر نمایش می دهد.

صفحه خود را علامت گذاری کنید

برای ادامه، کافی است بخش‌هایی را که می‌خواهید علامت‌گذاری کنید برجسته کنید و مورد داده مرتبط را انتخاب کنید. همچنین گزینه ای برای اضافه کردن دستی مواردی که به طور طبیعی در صفحه شما ظاهر نمی شوند را خواهید دید.

HTML خود را ایجاد و اضافه کنید

هنگامی که همه موارد شما وجود دارد و حساب می شود، به سادگی کد خود را از طریق دکمه یک کلیک ارائه شده ایجاد کنید. شما می توانید بین JSON-LD و microdata برای قالب یکی را انتخاب کنید.

تست و اعتبار سنجی نشانه گذاری طرحواره

مانند هر آیتم دیگری در چک لیست سئوی در حال اجرا شما ، تست کردن بخش مهمی از فرآیند هنگام نشانه گذاری طرحواره است. در واقع، شما هرگز نباید یک نشانه گذاری طرحواره جدید را بدون آزمایش کامل ابتدا وارد بازی کنید. به طور طبیعی، گوگل ابزارهای بسیار کاربرپسندی را ارائه می دهد که این فرآیند را ساده می کند. می توانید از ابزار عمومی تست داده های ساختاریافته گوگل استفاده کنید.

جمع بندی

نشانه گذاری طرحواره چیزی است که بسیاری از بازاریابان از آن صرف نظر می کنند. اما آنها همچنین فرصت ارزشمندی را برای به دست آوردن دید بهتر جستجو، فهرست‌های جذاب‌تر SERP و نرخ کلیک به‌طور قابل‌توجهی از بین می‌برند. پیاده‌سازی نشانه‌گذاری طرحواره همچنین به سازگاری سایت شما با روندهای جستجوی جدید مانند جستجوی صوتی، تغییر الگوریتم‌های جستجو و موارد دیگر کمک می‌کند.

انتهای مطلب/ منبع