سرمایه گذاری در سئو منجر به تبدیل بیشتر، ترافیک ارگانیک و هزینه کمتر برای جذب سرنخ های جدید می شود. اما چگونه می توانید ROI را که از آن دریافت می کنید اندازه گیری کنید؟ سرمایه گذاری در بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از مهم ترین استراتژی ها برای به دست آوردن دید آنلاین است.

زمانی که کسب ‌و کار شروع به جذب سرنخ‌های ارگانیک مستقیماً به محتوای آنها و صفحاتی که برای تبدیل طراحی شده‌اند، نقطه پایانی یک طرح بازاریابی بزرگ‌تر است. اما حتی در حالی که بسیار مهم است، بسیاری از CMO ها هنوز هنگام ارزیابی دقیق بازگشت سرمایه SEO با چالش هایی روبرو هستند.

بازگشت سرمایه SEO چیست؟

بازده سرمایه گذاری یا ROI یکی از رایج ترین شاخص های عملکردی است که توسط کسب و کارها نظارت می شود.  برای درک رابطه بین بودجه صرف شده برای یک استراتژی و آنچه که به عنوان نتایج عملی در رشد و آگاهی به دست می آورید، استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت در اصلاح صفحه اصلی خود برای بهبود UX سرمایه گذاری کند و این منجر به تبدیل بیشتر شود، این یک بازده مثبت است.  اگر بیش از پولی که وارد می شد خرج می کرد، آنگاه سرمایه گذاری آنچنان موفق نبود. سئو بازگشت سرمایه نیز از همین قانون پیروی می کند. این ارتباط بین آنچه برای استراتژی‌ها و ابزارهای سئو هزینه می‌کنید و نتایجی است که از این هزینه‌ها به دست می‌آورید.

تفاوت سایر کاربردهای این KPI در این است که SEO به اندازه شمارش پول در داخل و خارج از آن هدف نیست. در صورت موفقیت، یک طرح سئو می تواند ترافیک ارگانیک را بهبود بخشد، رتبه محتوای بیشتری را در بالای صفحات جستجو به دست آورد و زمان جلسات و تعامل را برای هر کاربر جدید افزایش دهد. همه این معیارها قابل اندازه گیری هستند اما چالش واقعی کمی کردن آنها از نقطه نظر پولی است.

چرا باید بازگشت سرمایه SEO را اندازه گیری کنید؟

هیچ راهی برای انکار قدرت رتبه بندی محتوا در بالای SERP ها وجود ندارد.  بیش از ۷۰٪ از همه جستجوها در Google به یک کلیک ارگانیک در صفحه اول منجر می شود – ۶۷.۶۰٪ فقط در پنج نتیجه برتر. سئو ابزاری است که مدیران مدیریت از آن برای بالا رفتن از آن کوه استفاده می کنند و صفحات شرکت را روی کلمات کلیدی مرتبط با شخصیت خریدارشان قرار می دهند .این راهی است برای ایجاد دید منسجم و معنادار بدون نیاز به صرف هزینه مداوم برای افزایش دسترسی مصنوعی.

همچنین بخوانید:   تاثیر سئو بر آگاهی از برند چیست

به همین دلیل است که دانستن بازگشت سرمایه سئوی شما بسیار مهم است، زیرا یکی از بزرگترین “بازگردانندگان” از یک برنامه بازاریابی دیجیتال است که به خوبی اجرا شده است.  پس از اینکه محتوای شما جای خود را در صفحه اول پیدا کرد، ارتباط آن با هر جستجوی جدید تقویت می شود و باعث می شود تا ماه ها، حتی سال ها پس از انتشار، پتانسیل جذب خود را تثبیت کند.

چگونه بازده SEO را محاسبه کنیم؟

در رابطه بین کاری که ابتدا انجام می‌دهید و کاری که بعداً به دست می‌آورید، محاسبه بازگشت سرمایه فرآیندی است که از شما می‌خواهد که میدان را قبلاً تنظیم کنید، آن را در طول آن نظارت کنید و اعداد را بعد از آن تجزیه و تحلیل کنید. یک فرمول جهانی برای یافتن ROI شما وجود ندارد. هر شرکتی نقطه شروع، استراتژی متفاوت و اهداف خاص خود را دارد.

قبل از بازگشت سرمایه چه باید کرد

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید فعالیت های سئو چقدر برای شما هزینه دارد.  کار ساده ای به نظر می رسد اما بسیاری از کسب و کارها آن را اشتباه می کنند. این به این دلیل است که آنچه برای سئو هزینه می‌کنید صرفاً در مورد فرمول‌بندی مجدد یک وب‌سایت یا پرداخت هزینه به یک آژانس برای تنظیم برنامه زمانی برای انتشار محتوا نیست.  همه چیز مربوط به طرح باید در اینجا حساب شود تا در نهایت نتیجه دقیقی به دست آید.

ساده ترین راه برای انجام این کار، سرمایه گذاری در یک سرویس SEO، مانند یک شریک دیجیتال مارکتینگ یا یک آژانس است.  از آنجایی که اینها کل بسته را به عنوان کارمزد ثابت ارائه می دهند، پیدا کردن ROI شما بسیار آسان تر است.  اما اگر این کار را خودتان یا با رویکرد ترکیبی انجام می‌دهید، سعی کنید هر چیزی را که هزینه دارد را در آن بگنجانید مستقیم و غیرمستقیم.

در طول بازگشت سرمایه چه باید کرد

پس از اینکه طرح سئوی شما به مرحله اجرا درآمد، زمان آن رسیده است که تضمین کنید که همه نتایج تحت نظارت هستند.  برای کنترل روی آن داده ها، باید چند KPI ایجاد کنید که برای درک بازدهی که دریافت می کنید حیاتی هستند. چند نمونه عبارتند از:

  • جلسات ارگانیک
  • رتبه بندی کلمات کلیدی
  • نرخ پرش
  • میانگین مدت زمان جلسه
  • نرخ تبدیل
  • صفحات خروجی برتر
همچنین بخوانید:   نحوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو

با گذشت زمان، این معیارها نه تنها نشان می‌دهند که آیا ترافیک شما بهبود می‌یابد، بلکه کیفیت سرنخ‌هایی که به دست می‌آورید را نشان می‌دهد. اگر کاربرانی که محتوای شما را پیدا می‌کنند واقعاً به برند شما علاقه مند هستند و برای تبدیل مناسب هستند.

بعد از بازگشت چه باید کرد

پس از مدت زمانی که برای محاسبه ROI خود به عنوان ایده آل تعیین کرده اید، باید داده های کافی برای مقایسه هزینه های خود با آنچه به دست آورده اید داشته باشید. و در اینجا بخش دشوار در مورد بازگشت سرمایه SEO است، این تجزیه و تحلیل همه چیز در مورد پول نیست.  شما آن را سرمایه‌گذاری کردید، اما در ازای آن، دید، آگاهی از برند و کانال‌های مولد سرنخ بیشتری خواهید داشت. بنابراین، چگونه به این محاسبه نزدیک می شوید؟

اول، شما اصول اولیه را انجام دهید. با تبدیل های بیشتر از SEO و ترافیک ارگانیک ، میزان افزایش درآمد را در مقایسه با نتایج قبل از اجرای طرح بررسی می کنید. اما پس از آن باید عمیق تر بروید. یک KPI عالی که باید به آن توجه کرد، CAC، هزینه جذب مشتری است .نشان می دهد که کسب و کار چقدر باید برای تبدیل یک مشتری صرف کند.

وقتی سئو موفقیت آمیز باشد شروع به کاهش شاخص می کنید، زیرا دید ارگانیک یافتن مشتریان جدید را ارزان تر می کند. بنابراین ROI نه تنها در افزایش درآمد، بلکه کاهش مخارج است.  بازده سئو همیشه ترکیبی از تبدیل بیشتر، دسترسی بیشتر و تعامل بیشتر خواهد بود.

چه مدت طول می کشد تا بازگشت سرمایه از SEO را مشاهده کنید؟

این پاسخ به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • بلوغ سئو زمانی که استراتژی چراغ سبز باشد.
  • اندازه سرمایه گذاری
  • رویکردی که برای بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو استفاده می کنید.
  • اهدافی که شما و تیمتان تعیین می کنید.

پاسخ استاندارد از ۳ ماهگی شروع می شود و بازده ها ابتدا بین ۶ تا ۱۲ ماه تثبیت می شوند، اما این یک قانون نیست. کاری که یک CMO  باید انجام دهد این است که بر نظارت مستمر، تجزیه و تحلیل نتایج و استفاده از آنها برای بهبود مستمر استراتژی تمرکز کند. هر محتوای جدید ایجاد شده فرصت جدیدی برای صعود به صفحه اول یک SERP است .هر کلمه کلیدی جدیدی که کاوش می شود فرصتی برای جذب نوع جدیدی از سرنخ است. در نظر گرفتن بازگشت سرمایه سئو به عنوان یک KPI بی پایان به شما کمک می کند هرگز این تمرکز را از دست ندهید.

همچنین بخوانید:   نکات برتر SEO برای سایت های راکد

بازگشت سرمایه خوب برای سئو چیست؟

بازگشت سرمایه سئو کمی متفاوت از استاندارد “آنچه از آنچه می پردازید دریافت می کنید” است.  دستاوردهای ذهنی مانند آگاهی و مشارکت نیز مهم هستند زیرا به بازده مالی و عینی تری در آینده منجر خواهند شد. بنابراین می توان گفت که یک بازگشت سرمایه خوب برای سئو ترکیبی از موارد زیر است:

  • افزایش دید کلی
  • افزایش تبدیل در صفحه
  • افزایش دسترسی به SERP در مقایسه با رقبای مستقیم
  • کاهش سرمایه‌گذاری مورد نیاز در کانال‌های پولی
  • هزینه های کلی سئو که باید با گذشت زمان کاهش یابد زیرا محتوای شما توسط گوگل مرتبط است

سئو چه کاری برای شرکت شما انجام می دهد تا ROI را افزایش دهد؟

سئو پرکاربردترین استراتژی امروزه برای یافتن دید آنلاین و پشتیبانی از بازاریابی دیجیتال بدون نیاز به صرف هزینه زیاد است.  کاری که انجام می دهد این است که پایه ای بر اساس محتوا ایجاد می کند، که به طور ارگانیک، سرنخ های جدید را جذب می کند، بدون اینکه مجبور باشید هر بار به دنبال آنها باشید.

بنابراین این همان کاری است که بهینه سازی موتورهای جستجو برای شرکت انجام می دهد: از یک طرف، باعث می شود افراد بیشتری برند شما را ببینند و آن را بالاتر از رقبا در یکی از زمینه های مورد بحث آنلاین Google SERP قرار می دهد. از سوی دیگر، درها را برای فرصت‌های تبدیل بیشتر باز می‌کند، درگیر کردن و جذب سرنخ‌های آماده برای انتخاب یک برند برای وفاداری به آن.  بیش از هر چیز، سئو بازگشت سرمایه ماندگار است، شما امروز روی آن سرمایه گذاری می کنید تا از نتایج آن برای سال های آینده استفاده کنید.

انتهای مطلب/ منبع