مصرف کنندگان جهانی در طول سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در بازی های موبایل و ۵۷ میلیارد دلار در برنامه های تلفن همراه غیربازی سرمایه گذاری کردند. در حالی که تقاضا برای برنامه های تلفن همراه بیشتر از همیشه است، رقابت چندان دور نیست. از سه ماهه سوم همان سال، Google Play بیش از ۳ میلیون برنامه تلفن همراه همراه با ۱.۵ میلیون گزینه موجود در فروشگاه App اپل ارائه کرد .

مانند هر برند دیگری، اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز به بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود نیاز دارند تا توسط کاربران پیدا و مورد اعتماد قرار گیرند. با این حال، این یک کانال برای کاوش و بهینه سازی همراه است، برنامه خود و لیست های آنها را ذخیره می کند .

سئو برای اپلیکیشن های موبایل

برخی از برنامه‌های موبایل توسط شرکت‌های بزرگ توسعه نرم‌افزار ساخته می‌شوند و سفر بازاریابی خود را با محبوبیت برند پشتیبان اعتبار آن آغاز می‌کنند. با این حال، بیشتر برنامه‌های کاربردی موجود در آنجا در واقع توسط استارت‌آپ‌ها یا حتی توسعه‌دهندگان مستقل استفاده می‌شوند و به چند ترفند اضافی نیاز دارند تا بین همه گزینه‌های موجود مرتبط شوند.

یک راه عالی برای افزایش آگاهی در مورد قابلیت استفاده، مرتبط بودن و قابل اعتماد بودن یک برنامه، از طریق یک وب سایت خوش ساخت و پر از محتوای با ارزش است. چنین محتوایی تمام اطلاعات حیاتی را به کاربر بالقوه می دهد تا فرآیند تصمیم گیری دانلود و خرید را تحت فشار قرار دهد، از موارد زیر:

  • برنامه چگونه کار می کند
  • فواید و موارد استفاده آن
  • چه کسی آن را می سازد
  • چگونه داده های کاربر پردازش و محافظت می شود

با این حال، هیچ محتوای وب به تنهایی به اندازه کافی خوب نخواهد بود که بتواند به بالاترین جایگاه گوگل دست یابد، بدون اینکه برخی از تاکتیک های سئو پشت آن وجود داشته باشد. سئو تضمین می‌کند که وب‌سایت برنامه تلفن همراه شما به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا می‌کند و تقاضا، بارگیری‌ها و در نهایت اشتراک‌ها یا خریدها را افزایش می‌دهد .اما وقتی نوبت به اپلیکیشن‌های موبایلی می‌رسد، برندها نه تنها باید روی SEO خود کار کنند، بلکه باید روی ASO خود نیز کار کنند تا کاوش‌های خود را هم در موتورهای جستجو و هم در فروشگاه‌های برنامه کاربردی بسازند.

بهینه سازی فروشگاه App (ASO) چیست؟

بهینه سازی اپ استور یا ASO فرآیند بهینه سازی اپلیکیشن های موبایل برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجوی فروشگاه اپلیکیشن است .این شامل تقویت عناصر مختلف لیست برنامه شما برای جلب دید بیشتر و دانلودهای ارگانیک است. این استراتژی شامل بهینه سازی کلمات کلیدی، تصاویر متقاعد کننده، توضیحات جذاب و سایر تاکتیک های طراحی شده برای جذب کاربران بالقوه است.

 ASO همراه با سئو کار می کند و تضمین می کند که برنامه شما نه تنها به طور برجسته در نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود، بلکه در فروشگاه های برنامه نیز رتبه بالایی دارد. با تسلط بر ASO، می توانید قابلیت کشف اپلیکیشن خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، در نتیجه شانس خود را برای جذب کاربران ارزشمندی که واقعاً به پیشنهادات برنامه شما علاقه مند هستند افزایش دهید.

مزایای اصلی سئو اپلیکیشن موبایل و ASO

استفاده از سئوی اپلیکیشن موبایل و ASO می تواند جایگاه اپلیکیشن شما را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد و تضمین کند که نه تنها زنده می ماند، بلکه در بازار دیجیتال به شدت رقابتی نیز رشد می کند .بیایید عمیق‌تر به مزایای دقیق این استراتژی‌ها بپردازیم و بفهمیم که چگونه می‌توانند عملکرد بازاریابی برنامه شما را تغییر دهند.

۱.بهبود دسترسی به برند در گوگل

قرار گرفتن در نتایج جستجوی صفحه اول گوگل بلیط طلایی برای دستیابی به مخاطب ایده آل شماست. این دستاورد نه تنها ترافیک ارگانیک و تبدیل ها را افزایش می دهد، بلکه شانس شما را برای تثبیت نام کسب و کار خود به عنوان بهترین انتخاب اپلیکیشن برای دسته بندی شما افزایش می دهد. این به شما کمک می کند تا با مشتریان مناسب ارتباط برقرار کنید و اعتماد و شناخت را تقویت کنید.

۲. در App Packs ظاهر می شود

بسته‌های برنامه، ویترین‌هایی در SERP Google هستند. اینها گروه‌هایی از برنامه‌ها هستند که توسط Google در نتایج جستجوی تلفن همراه پیشنهاد شده‌اند، پلتفرمی که در آن کاربران اغلب برنامه‌های جدید و هیجان‌انگیز را کشف می‌کنند. وقتی برنامه شما بخشی از این بسته های انحصاری باشد، فوراً قابل مشاهده است.

کاربران با نماد، نام، بارگیری‌ها و رتبه‌بندی برنامه شما مواجه می‌شوند همه عناصر کلیدی که بر تصمیم آنها برای کاوش بیشتر تأثیر می‌گذارند. وقتی Google برنامه شما را توصیه می کند، اعتبار آن به سرعت بالا می رود و فوراً محبوبیت آن را افزایش می دهد و پایگاه کاربر گسترده تری را جذب می کند.

۳. افزایش دید در اپ استور

ASO  تضمین می کند که برنامه شما در اعماق فهرست های فروشگاه های برنامه گم نمی شود. وقتی کاربران به‌دنبال راه‌حل‌های آنلاین هستند، Google  اغلب برنامه‌های مرتبط را پیشنهاد می‌کند و ASO مطمئن می‌شود که برنامه شما در میان این توصیه‌ها قرار دارد. با بهینه سازی فهرست برنامه شما، ASO به طور قابل توجهی دید برنامه شما را تقویت می کند. این برنامه شما را در کانون توجه قرار می دهد و کاربران بالقوه آن را به راحتی قابل کشف می کند، بنابراین دسترسی شما را به صورت ارگانیک گسترش می دهد.

۴. رشد دانلودهای ارگانیک

دانلودهای ارگانیک زمانی اتفاق می افتد که کاربران برنامه شما را به طور طبیعی و بدون اتکا به تبلیغات بیابند. سئوی اپلیکیشن موبایل و ASO برای راهنمایی کاربرانی که به دنبال اپلیکیشن های مشابه شما هستند، هماهنگ عمل می کنند. از طریق بهینه سازی دقیق کلمات کلیدی، برنامه شما به عنوان یک راه حل مرتبط ظاهر می شود و کاربران علاقه مند را مستقیماً به صفحه برنامه شما هدایت می کند. این رویکرد هدفمند تضمین می کند که کاربرانی که برنامه شما را دانلود می کنند واقعاً علاقه مند هستند، که منجر به نرخ دانلود بالاتر و افزایش رضایت کاربر می شود.

۵. افزایش فرصت های درآمد

دید گسترده تر فقط به معنای دانلود بیشتر نیست. به رشد درآمد ملموس تبدیل می شود. هنگامی که برنامه شما به راحتی توسط کاربران مرتبط کشف می شود، تعداد دانلودها و تعامل کاربر افزایش می یابد. برخلاف کمپین های تبلیغاتی گران قیمت، یک استراتژی سئو به خوبی اجرا شده رشد پایدار و افزایش درآمد را تضمین می کند. این در دسترس بودن ذهنی و فیزیکی برند شما را در دنیای آنلاین افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که برنامه شما در صورت نیاز به انتخاب کاربران تبدیل می‌شود.

۵ نکته عمیق برای بهبود سئوی اپلیکیشن موبایل و بازی ASO

وقتی صحبت از سئو اپلیکیشن موبایل می شود، موفقیت در جزئیات نهفته است. برای اطمینان از اینکه برنامه شما نه تنها مورد توجه قرار می گیرد، بلکه مورد علاقه کاربران نیز می شود، این نکات عمیق را در نظر بگیرید که عمیقاً به دنیای بهینه سازی می پردازد.

۱.بهینه سازی کلمات کلیدی استراتژیک

برای شناسایی کلمات کلیدی که به طور پیچیده با جایگاه برنامه شما مرتبط هستند، در تحقیقات گسترده غوطه ور شوید. این کلمات کلیدی به طور طبیعی باید به عنوان، توضیحات و ابرداده برنامه شما راه پیدا کنند. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی را به طور منظم انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که با عبارات جستجوی پرطرفدار همیشه در حال تغییر همگام هستید. با تراز کردن برنامه خود با زبانی که کاربران شما صحبت می کنند، قابلیت کشف و ارتباط آن را افزایش می دهید.

۲. توضیحات برنامه جذاب و داستان سرایی بصری

ایجاد یک توضیح برنامه قانع کننده است. این فقط در مورد لیست کردن ویژگی ها نیست. این در مورد بافتن یک روایت است که کاربران را مجذوب خود می کند. ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد برنامه را برجسته کنید و به طور مستقیم به نقاط ضعف کاربران بالقوه بپردازید. اما این فقط در مورد کلمات نیست.

 آن را نیز در مورد بصری. از اسکرین شات ها و ویدیوهای با کیفیت بالا برای ارائه پیش نمایش بصری عملکرد برنامه خود به کاربران استفاده کنید. در دنیای دیجیتال دیدن یعنی باور کردن. هرچه اپلیکیشن شما از نظر بصری جذاب‌تر به نظر برسد، شانس کاربران برای زدن دکمه دانلود بیشتر است.

۳. بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت

کاربران ذاتا بی حوصله هستند و کاربران موبایل حتی بیشتر. اگر بارگذاری وب سایت شما بیش از حد طول بکشد یا سازگار با موبایل نباشد، در رها کردن تردیدی نخواهند کرد.عمیقاً در جنبه های فنی وب سایت خود فرو بروید. فشرده سازی تصاویر بدون کاهش کیفیت، استفاده از افزونه های سنگین را به حداقل برسانید و از خدمات میزبانی کارآمد استفاده کنید. یک وب سایت سریع و واکنش گرا نه تنها کاربران را درگیر خود نگه می دارد، بلکه به آنها توضیح می دهد که چه انتظاراتی از برنامه دارند.

۴. بررسی های پرورشی و محتوای تولید شده توسط کاربر

UGC  و نظرات مثبت، استراتژی های بازاریابی محصول شناخته شده ای هستند که تا به امروز عملکرد خوبی داشته اند. آنها نه تنها اعتبار برنامه شما را افزایش می دهند، بلکه به عنوان گواهی رضایت کاربر نیز عمل می کنند. فعالانه کاربران خوشحال را تشویق کنید تا نظرات مثبت خود را بگذارند.

 مهمتر از آن، بازخورد منفی را با حرفه ای بودن و فداکاری برطرف کنید. هنگامی که کاربران شاهد تعهد شما به حل مشکلات هستند، نه تنها تجربه کاربر را نجات می دهد، بلکه تعهد برنامه شما را برای رضایت مشتری نشان می دهد. شفافیت و پاسخگویی اعتماد را تقویت می کند و منجر به ایجاد پایگاه کاربر وفادار می شود.

۵. استفاده از قدرت رسانه های اجتماعی

پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور چشمگیری با سئو مرتبط هستند. با کاربران بالقوه تعامل داشته باشید، به‌روزرسانی‌های منظم را به اشتراک بگذارید و محتوای قانع‌کننده را مدیریت کنید که مستقیماً با جایگاه برنامه شما مرتبط است. نه تنها ترافیک ارگانیک را به برنامه شما هدایت می کند، بلکه دید برنامه شما را نیز افزایش می دهد. با ارائه محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری، کاربران را به حامیان تبدیل می کنید و به طور ارگانیک دامنه دسترسی برنامه خود را گسترش می دهید.

جمع بندی

اگرچه استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر محصول برای برنامه‌های تلفن همراه متکی به کمپین‌های تبلیغاتی و سایر تاکتیک‌های رشد هستند، SEO  و ASO هنوز نقش مهمی در ایجاد تقاضا دارند. با صرف زمان برای ایجاد یک فهرست جذاب فروشگاه برنامه و محتوای وب با ارزش بالا، برنامه خود را از سایرین متمایز خواهید کرد.

انتهای مطلب/ منبع